Hätäilmoitus kuvin -sovelluksen kehittäminen
Heiskala, Anne-Mari (2020)
Heiskala, Anne-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296447
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anne-Mari Heiskala
Hätäilmoitus kuvin
58 sivua ja 2 liitettä
Kevät, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK)
Viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Hätäilmoitus kuvin -sovellusmalli. Sovellusmalli on tarkoitettu sellaisille puhevammaisille henkilöille, joilla on kirjoittamisen haasteita. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osiosta ja tuotteesta eli Hätäilmoitus kuvin -sovellusmallista. Opinnäytetyön kirjallinen osio koostuu tietoperustasta, sovellusmallin suunnittelusta ja valmiin tuotteen esittelystä.
Suomessa on käytössä ERICA-hätäkeskustietojärjestelmä. Kaikki kansalaisten tekemät hätäilmoitukset päätyvät järjestelmään. Järjestelmä ohjaa hätäkeskuspäivystäjien työtä. Hätäilmoitus etenee keskustelunomaisesti kysymysten ja niitä seuraavien vastausten vuorotteluna. Järjestelmässä on kysymyksiä, jotka hätäkeskuspäivystäjä esittää hätäilmoituksen tekijälle. Vastausten perusteella järjestelmä tuottaa tehtävälajin ja vaste-ehdotuksen eli mikä tehtävä on kyseessä ja mikä on lähin ja tarkoituksenmukaisisin apu juuri tähän tilanteeseen. Tehtävälajeja on yhteensä noin 1500.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sovellusmalli Hätäilmoitus kuvin, jossa on kuvitettu yksi tehtävälaji. Sovellusmalli on tehty sähköiseen muotoon Adobe Xd:llä. Linkki sovellusmalliin on opinnäytetyön liitteenä kohdassa Liite 1. Linkki Hätäilmoitus kuvin -sovellusmalliin. Linkin kautta pääsee kokeilemaan Hätäilmoitus kuvin -sovellusmallia.
Sovellusmallia testasi yksi puhevammaisten tulkki, kaksi puhevammaista ja yksi hätäkeskuspäivystäjä. Heidän haastattelujensa perusteella sovellusmalli osoittautui käyttökelpoiseksi, tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi. Haastatteluissa tärkeäksi koettiin juuri se, että apua on saatavilla myös ihmisille, jotka eivät kykene soittamalla tai kirjoittamalla pyytämään apua.
Jatkossa olisi kiinnostavaa, että sovellusmallia kehitettäisiin edelleen siten, että sovellusmalli kattaisi kaikki tehtävälajit. Lisäksi sovellusmallia pitäisi testata laajemmalla käyttäjämäärällä, jotta sovellusmallia voitaisiin jatkossa kehittää nimenomaan käyttäjien toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.
Asiasanat: hätäilmoitus, kuvakommunikaatio, esteettömyys, puhevammaisuus, saavutettavuus
Anne-Mari Heiskala
Hätäilmoitus kuvin
58 sivua ja 2 liitettä
Kevät, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK)
Viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Hätäilmoitus kuvin -sovellusmalli. Sovellusmalli on tarkoitettu sellaisille puhevammaisille henkilöille, joilla on kirjoittamisen haasteita. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osiosta ja tuotteesta eli Hätäilmoitus kuvin -sovellusmallista. Opinnäytetyön kirjallinen osio koostuu tietoperustasta, sovellusmallin suunnittelusta ja valmiin tuotteen esittelystä.
Suomessa on käytössä ERICA-hätäkeskustietojärjestelmä. Kaikki kansalaisten tekemät hätäilmoitukset päätyvät järjestelmään. Järjestelmä ohjaa hätäkeskuspäivystäjien työtä. Hätäilmoitus etenee keskustelunomaisesti kysymysten ja niitä seuraavien vastausten vuorotteluna. Järjestelmässä on kysymyksiä, jotka hätäkeskuspäivystäjä esittää hätäilmoituksen tekijälle. Vastausten perusteella järjestelmä tuottaa tehtävälajin ja vaste-ehdotuksen eli mikä tehtävä on kyseessä ja mikä on lähin ja tarkoituksenmukaisisin apu juuri tähän tilanteeseen. Tehtävälajeja on yhteensä noin 1500.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sovellusmalli Hätäilmoitus kuvin, jossa on kuvitettu yksi tehtävälaji. Sovellusmalli on tehty sähköiseen muotoon Adobe Xd:llä. Linkki sovellusmalliin on opinnäytetyön liitteenä kohdassa Liite 1. Linkki Hätäilmoitus kuvin -sovellusmalliin. Linkin kautta pääsee kokeilemaan Hätäilmoitus kuvin -sovellusmallia.
Sovellusmallia testasi yksi puhevammaisten tulkki, kaksi puhevammaista ja yksi hätäkeskuspäivystäjä. Heidän haastattelujensa perusteella sovellusmalli osoittautui käyttökelpoiseksi, tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi. Haastatteluissa tärkeäksi koettiin juuri se, että apua on saatavilla myös ihmisille, jotka eivät kykene soittamalla tai kirjoittamalla pyytämään apua.
Jatkossa olisi kiinnostavaa, että sovellusmallia kehitettäisiin edelleen siten, että sovellusmalli kattaisi kaikki tehtävälajit. Lisäksi sovellusmallia pitäisi testata laajemmalla käyttäjämäärällä, jotta sovellusmallia voitaisiin jatkossa kehittää nimenomaan käyttäjien toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.
Asiasanat: hätäilmoitus, kuvakommunikaatio, esteettömyys, puhevammaisuus, saavutettavuus