Elä mitä viitot : Ilmeharjoituksia viittomakielen tulkkiopiskelijoille
Pyykönen, Susanna; Meriö, Eveliina; Seppälä, Meri (2020)
Pyykönen, Susanna
Meriö, Eveliina
Seppälä, Meri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036881
Tiivistelmä
Eveliina Meriö, Susanna Pyykönen ja Meri Seppälä
Elä mitä viitot - Ilmeharjoituksia viittomakielen tulkkiopiskelijoille
62 sivua ja 3 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyö oli kehitystyö, jonka tarkoituksena oli luoda harjoitusmateriaalia ilmeiden käytöstä viittomakielen tulkkiopiskelijoille. Harjoitusmateriaali suunniteltiin itsenäiseen opiskeluun ja oppitunneille käytettäväksi. Kehitystyö tehtiin, koska ilmeiden käyttö koettiin haastavaksi. Harjoitusmateriaalin tavoite oli antaa työkaluja ilmeiden löytämiseen ja niiden käyttämiseen. Työn yhteistyökumppani oli Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Työn tutkimuksellisessa osiossa käytettiin aineistonhankintaan teemahaastattelua ja lomakehaastattelua. Teemahaastatteluissa selvitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä harjoitusmateriaalin raakaversiosta ja vastauksia kehitystyön kysymyksiin toimivasta harjoitusmateriaalista sekä tehokkaista ilmeidenkäyttöharjoituksista. Loppuvaiheessa ensimmäisen vuoden tulkkiopiskelijat testasivat materiaalia ja vastasivat lomakehaastatteluun, jossa kysyttiin palautetta harjoituksista.
Työn tuotteena syntynyt harjoitusmateriaali sisältää 21 harjoitusta, jotka on jaettu viiteen osa-alueeseen. Osa-alueet ovat lämmittely, tunneilmaisu ja itsereflektio, myönteinen ja kielteinen ilme, vakuutteluilmeet sekä kysymysilmeet. Harjoitusmateriaali on PowerPoint-esityksen muodossa, ja se on käytettävissä Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen ja puhevammaisten tulkkauksen koulutuksessa.
Harjoitusmateriaali sai positiivista palautetta niin teemahaastatteluista kuin testauksen lomakehaastatteluista. Materiaali on monipuolinen, ja sitä voi käyttää useita kertoja eri tavoin. Harjoitusmateriaalin avulla opiskelija voi saada viittomakieliseen ilmaisuunsa ilmeikkyyttä ja siten kehittää viittomakielen kielitaitoaan.
Asiasanat: harjoitusaineistot, ilmeet, suomalainen viittomakieli Eveliina Meriö, Susanna Pyykönen and Meri Seppälä
Sign vividly - Facial expression exercises for sign language interpreter students
62 pages, 3 attachments
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Humanities
Interpreter, Sign Language and Interpretation
The purpose of this thesis was to create exercise material about practicing facial expressions for students of sign language interpreting. The learning material was designed for independent studying as well as school lessons. The learning material was developed because students found using facial expressions difficult. Providing tools for finding and using facial expressions was the goal of the learning material. This thesis was executed in co-operation with Diaconia University of Applied Sciences.
Sign language, theater and pedagogy professionals were interviewed for this thesis. They were provided with the learning exercises and the learning material was improved based on their feedback. After these improvements, the material was tested on first year students and their feedback was gathered with a questionnaire.
The product of the thesis was a learning material that includes 21 learning exercises. The learning material was brought to PowerPoint and it can be used in Turku campus of Diaconia University of Applied Sciences. The learning material got positive feedback from professionals and students so it can be inferred that the goals set for the thesis were achieved. The learning material is multifaceted and it can be used several times and in several ways. With the learning material, students of interpretation can achieve better skills in sign language by learning how to better use their facial expressions.
Keywords: exercise materials, facial expressions, Finnish sign language
Elä mitä viitot - Ilmeharjoituksia viittomakielen tulkkiopiskelijoille
62 sivua ja 3 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyö oli kehitystyö, jonka tarkoituksena oli luoda harjoitusmateriaalia ilmeiden käytöstä viittomakielen tulkkiopiskelijoille. Harjoitusmateriaali suunniteltiin itsenäiseen opiskeluun ja oppitunneille käytettäväksi. Kehitystyö tehtiin, koska ilmeiden käyttö koettiin haastavaksi. Harjoitusmateriaalin tavoite oli antaa työkaluja ilmeiden löytämiseen ja niiden käyttämiseen. Työn yhteistyökumppani oli Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Työn tutkimuksellisessa osiossa käytettiin aineistonhankintaan teemahaastattelua ja lomakehaastattelua. Teemahaastatteluissa selvitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä harjoitusmateriaalin raakaversiosta ja vastauksia kehitystyön kysymyksiin toimivasta harjoitusmateriaalista sekä tehokkaista ilmeidenkäyttöharjoituksista. Loppuvaiheessa ensimmäisen vuoden tulkkiopiskelijat testasivat materiaalia ja vastasivat lomakehaastatteluun, jossa kysyttiin palautetta harjoituksista.
Työn tuotteena syntynyt harjoitusmateriaali sisältää 21 harjoitusta, jotka on jaettu viiteen osa-alueeseen. Osa-alueet ovat lämmittely, tunneilmaisu ja itsereflektio, myönteinen ja kielteinen ilme, vakuutteluilmeet sekä kysymysilmeet. Harjoitusmateriaali on PowerPoint-esityksen muodossa, ja se on käytettävissä Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen ja puhevammaisten tulkkauksen koulutuksessa.
Harjoitusmateriaali sai positiivista palautetta niin teemahaastatteluista kuin testauksen lomakehaastatteluista. Materiaali on monipuolinen, ja sitä voi käyttää useita kertoja eri tavoin. Harjoitusmateriaalin avulla opiskelija voi saada viittomakieliseen ilmaisuunsa ilmeikkyyttä ja siten kehittää viittomakielen kielitaitoaan.
Asiasanat: harjoitusaineistot, ilmeet, suomalainen viittomakieli
Sign vividly - Facial expression exercises for sign language interpreter students
62 pages, 3 attachments
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Humanities
Interpreter, Sign Language and Interpretation
The purpose of this thesis was to create exercise material about practicing facial expressions for students of sign language interpreting. The learning material was designed for independent studying as well as school lessons. The learning material was developed because students found using facial expressions difficult. Providing tools for finding and using facial expressions was the goal of the learning material. This thesis was executed in co-operation with Diaconia University of Applied Sciences.
Sign language, theater and pedagogy professionals were interviewed for this thesis. They were provided with the learning exercises and the learning material was improved based on their feedback. After these improvements, the material was tested on first year students and their feedback was gathered with a questionnaire.
The product of the thesis was a learning material that includes 21 learning exercises. The learning material was brought to PowerPoint and it can be used in Turku campus of Diaconia University of Applied Sciences. The learning material got positive feedback from professionals and students so it can be inferred that the goals set for the thesis were achieved. The learning material is multifaceted and it can be used several times and in several ways. With the learning material, students of interpretation can achieve better skills in sign language by learning how to better use their facial expressions.
Keywords: exercise materials, facial expressions, Finnish sign language