Pedagogisen itsearvioinnin kehittäminen päiväkodissa
Harakka, Sari (2020)
Harakka, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047147
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen viimeaikaisista muutoksista velvoite itsearviointiin on ollut yksi suurimmista. Tämä koskee kaikkia varhaiskasvatuksen järjestäjiä ja toimintamuotoja. Itsearvioinnin tavoitteena on varhaiskasvatuslaissa määriteltyjen tavoitteiden saavuttaminen siten, että toiminta edistää lasten oppimista, kehittymistä ja hyvinvointia. Tavoitteena on syventää varhaiskasvatuksen toimijoiden ymmärrystä varhaiskasvatuksen tavoitteista ja tuottaa tietoa toiminnan kehittämisen kannalta keskeisistä tekijöistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pedagogista itsearviointia päiväkodissa. Opinnäytetyöhön sisältyi itsearviointityökalun kehittämisprosessin suunnittelu ja toteuttaminen yksityisessä päiväkodissa Uudenmaan alueella. Itsearviointityökalun kehittämisen tarkoituksena oli varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen systemaattisen itsearvioinnin jalkauttaminen käytäntöön sekä arvioivan työotteen edistäminen päiväkodin kasvattajien keskuudessa.
Kehittämisprosessi toteutettiin työelämälähtöisesti osallistavan kehittämisen keinoin. Opinnäytetyön tekijä toimii kyseisessä päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajana ja varajohtajana. Kehittämiseen osallistuivat kaikki päiväkodin kasvattajat sekä päiväkodinjohtaja. Kehittämisprosessi toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin kyselyn avulla kasvattajien näkemyksiä itsearviointityökalusta. Toisessa vaiheessa kyselyn pohjalta luotiin itsearviointityökaluksi itsearviointilomake. Tätä itsearviointilomakkeen testiversiota testattiin käytännössä. Kolmannessa vaiheessa itsearviointilomakkeen testiversiosta saadun palautteen pohjalta laadittiin lopullinen itsearviointilomake, jota tullaan käyttämään viikoittaisen tiimipalaverin osana kasvattajatiimeissä. Lisäksi se toimii pedagogisen dokumentoinnin sekä pedagogisen johtamisen välineenä. The obligation for self-assessment has been one of the biggest changes in the field of early childhood education and care in Finland. This involves both public and private daycare providers and all the forms of early childhood education and care. The aim of self-assessment is to accomplish the objectives set by the legislation on early childhood education and care. These objectives are set in order to improve learning and growing up and to support the well-being of the children. The purpose is to make providers of daycare services better understand the objectives of early childhood education and care and to produce information about the factors which are central when developing the work.
The aim of this thesis was to develop pedagogical self-assessment at a daycare center. The thesis includes a process of developing a self-assessment tool for a private daycare center located in the Uusimaa area. The purpose of developing the self-assessment tool is to implement systematic self-assessment based on the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. The purpose is also to improve the assessment-oriented way of working among early childhood educators.
The development project was working life oriented and used participatory ways of development. The author of the thesis was working at the daycare center as an early childhood education teacher and as an assistant manager. All of the educators and the manager of the daycare center participated in the project. There were three steps in the development project. The first step was to create a questionnaire for the early childhood educators to find out their opinions and ideas about the self-assessment tool. The second step was to use the feedback to create a self-assessment form to function as a tool for self-assessment. This test version of the self-assessment form was tested in practice. The third step was to create the final self-assessment form by using the feedback given for the test version of the form. The final self-assessment form will be used weekly in the early childhood educators´ team meetings and as a tool for pedagogical documentation and pedagogical management.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pedagogista itsearviointia päiväkodissa. Opinnäytetyöhön sisältyi itsearviointityökalun kehittämisprosessin suunnittelu ja toteuttaminen yksityisessä päiväkodissa Uudenmaan alueella. Itsearviointityökalun kehittämisen tarkoituksena oli varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen systemaattisen itsearvioinnin jalkauttaminen käytäntöön sekä arvioivan työotteen edistäminen päiväkodin kasvattajien keskuudessa.
Kehittämisprosessi toteutettiin työelämälähtöisesti osallistavan kehittämisen keinoin. Opinnäytetyön tekijä toimii kyseisessä päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajana ja varajohtajana. Kehittämiseen osallistuivat kaikki päiväkodin kasvattajat sekä päiväkodinjohtaja. Kehittämisprosessi toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin kyselyn avulla kasvattajien näkemyksiä itsearviointityökalusta. Toisessa vaiheessa kyselyn pohjalta luotiin itsearviointityökaluksi itsearviointilomake. Tätä itsearviointilomakkeen testiversiota testattiin käytännössä. Kolmannessa vaiheessa itsearviointilomakkeen testiversiosta saadun palautteen pohjalta laadittiin lopullinen itsearviointilomake, jota tullaan käyttämään viikoittaisen tiimipalaverin osana kasvattajatiimeissä. Lisäksi se toimii pedagogisen dokumentoinnin sekä pedagogisen johtamisen välineenä.
The aim of this thesis was to develop pedagogical self-assessment at a daycare center. The thesis includes a process of developing a self-assessment tool for a private daycare center located in the Uusimaa area. The purpose of developing the self-assessment tool is to implement systematic self-assessment based on the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. The purpose is also to improve the assessment-oriented way of working among early childhood educators.
The development project was working life oriented and used participatory ways of development. The author of the thesis was working at the daycare center as an early childhood education teacher and as an assistant manager. All of the educators and the manager of the daycare center participated in the project. There were three steps in the development project. The first step was to create a questionnaire for the early childhood educators to find out their opinions and ideas about the self-assessment tool. The second step was to use the feedback to create a self-assessment form to function as a tool for self-assessment. This test version of the self-assessment form was tested in practice. The third step was to create the final self-assessment form by using the feedback given for the test version of the form. The final self-assessment form will be used weekly in the early childhood educators´ team meetings and as a tool for pedagogical documentation and pedagogical management.