”IHAN KU OIS JULKKIS” : Erityisopetuksen pienryhmissä opiskelevien lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia lasten osallisuudesta koulussa
Kyheröinen, Liisa (2020)
Kyheröinen, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi eräs eteläsuomalainen peruskoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyseisen koulun erityisopetuksen pienryhmissä opiskelevien oppilaiden ja heidän huoltajiensa kokemuksia lasten osallisuudesta koulussa. Tavoite oli saada lasten ja huoltajien ääni kuuluviin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jota työelämäyhteistyötahokoulun erityisluokanopettajat ja koulun rehtori voisivat hyödyntää tulevaisuudessa suunnitellessaan opetusta ja muuta koulun toimintaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee suomalaista koulutusjärjestelmää, osallisuutta,
yhteisöllisyyttä sekä koulun tarjoamaa tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lasten haastatteluiden ja huoltajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän 5.–9.-luokkalaista oppilasta ja kyselyyn vastasi 11 oppilaiden huoltajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella oppilaat saavat vaikuttaa koulussa välituntitekemisiin sekä
erikoispäivien sisältöihin ja ajankohtiin. Ystävillä koetaan olevan erityinen merkitys koulunkäynnissä. Sekä oppilaat että huoltajat kokevat koko koulun yhteiset
tapahtumat tärkeinä yhteisöllisyyttä vahvistavina tekijöinä. Tärkeänä nähdään
ajatus yhdestä isosta koulusta. Tulosten perusteella suurin osa oppilaiden huoltajista on tyytyväisiä lastensa vaikuttamismahdollisuuksiin ja osallisuuden toteutumiseen koulussa. Huoltajien mielestä mahdollisia esteistä tai haasteita lasten
osallisuuden toteutumiselle koulussa ovat ajanpuute sekä lapsen erityisyys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jota työelämäyhteistyötahokoulun erityisluokanopettajat ja koulun rehtori voisivat hyödyntää tulevaisuudessa suunnitellessaan opetusta ja muuta koulun toimintaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee suomalaista koulutusjärjestelmää, osallisuutta,
yhteisöllisyyttä sekä koulun tarjoamaa tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lasten haastatteluiden ja huoltajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän 5.–9.-luokkalaista oppilasta ja kyselyyn vastasi 11 oppilaiden huoltajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella oppilaat saavat vaikuttaa koulussa välituntitekemisiin sekä
erikoispäivien sisältöihin ja ajankohtiin. Ystävillä koetaan olevan erityinen merkitys koulunkäynnissä. Sekä oppilaat että huoltajat kokevat koko koulun yhteiset
tapahtumat tärkeinä yhteisöllisyyttä vahvistavina tekijöinä. Tärkeänä nähdään
ajatus yhdestä isosta koulusta. Tulosten perusteella suurin osa oppilaiden huoltajista on tyytyväisiä lastensa vaikuttamismahdollisuuksiin ja osallisuuden toteutumiseen koulussa. Huoltajien mielestä mahdollisia esteistä tai haasteita lasten
osallisuuden toteutumiselle koulussa ovat ajanpuute sekä lapsen erityisyys.