Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuen tarpeessa olevan nuoren tunnistaminen kutsunnoissa: Opetusvideo kutsuntalautakuntatyöstä kuntien edustajille.

Viitikko, Risto (2020)

 
Avaa tiedosto
Viitikko_Risto.pdf (3.881Mt)
Lataukset: 


Viitikko, Risto
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036872
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Uudenmaan aluetoimiston ja Helsingin kutsuntojen kunnan edustajien kanssa. Tarkoituksena oli tehdä opetusvideo kutsuntalautakuntatyöstä kunnan edustajille. Opetusvideon tavoitteena oli perehdyttää uusi kunnan edustaja kutsuntalautakuntatyöhön.

Teoriaosuudessa käsiteltiin kutsuntaikäisen nuoren yksilöllistä kehitystä ja kasvua sekä sitä, miksi kunnan edustajan on tärkeä tunnistaa tuen tarpeessa oleva nuori kutsuntalautakunnassa. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi videon hyötyjä opetuksen välineenä.

Helsingin kutsuntalautakuntatyöstä vastaaville työntekijöille lähetettiin digitaalinen kartoittava kysely kunnan edustajan keskeisimmistä työtehtävistä, työvälineistä sekä ominaisuuksista. Kyselyyn vastasi 10 sotilasta Uudenmaan aluetoimistosta ja seitsemän kunnan edustajaa Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalta. Opetusvideo perustui asevelvollisuuslakiin. Kyselyn vastauksia käytettiin opetusvideon suunnitteluun. Kyselyn avulla haluttiin varmistaa, että kaikki Helsingin kutsunnoista vastaavat työntekijät pääsivät vaikuttamaan opetusvideon käsikirjoitukseen. Kyselyn avulla selvisi myös, että aikalisäohjaus toimi Helsingin kutsunnoissa hyvin, mutta etsivän nuorisotyön rooli oli jäänyt epäselväksi.

Valmis opetusvideo arvioitiin yhteistyötahojen kanssa ja arvion perusteella opetusvideo soveltuu koulutuskäyttöön.
 
This productional thesis was made together with Uusimaa Regional Office and City of Helsinki, Finland. The aim was to create a learning video about call-up work for representatives of municipality. The purpose of this thesis was to orientate a new representative to call-up work.

The theory part dealt with personality development of a young person and why it is important to notice a young person in need of support in call-ups. The theory part dealt also with how the video can be used as a tool for learning at work.

A digital questionnaire was sent to call-up workers of City of Helsinki to find out their thoughts about the municipality representatives’ work in call-ups. The questionnaire was answered by a total of 17 workers from Uusimaa Regional Office and from City of Helsinki. The answers were a part of the video script. This thesis found out that time-out service worked well in the call-ups of Helsinki, but the role of outreaching youth work was not clear.

The education video was evaluated with the workers of Uusimaa Regional Office and City of Helsinki. As a result, the video can be used in future education for call-up workers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste