Miten toimia tilanteissa, joissa huoli herää? Opas rautalampilaisille nuorille
Ovaskainen, Johanna; Paananen, Heini; Sirkka, Soile; Taskinen, Oskari (2020)
Lataukset:
Ovaskainen, Johanna
Paananen, Heini
Sirkka, Soile
Taskinen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036869
Tiivistelmä
The main purpose of this thesis was to produce a leaflet for the youth work of Rautalampi municipality. The thesis work arose from the Rautalampi outreach youth worker’s social observation that the minors were not aware of where they could reach out for help and support. The leaflet’s and the thesis’ main target was to increase students’ knowledge of the Rautalampi municipality’s youth services and to inform them about web-based support and self-help sites. In order to process the contents of the leaflet with the youth, also an interactive event was organized during the Week for Preventive Substance Abuse Work in November.
The final version of the leaflet included information on the youth’s problems with, for example, school, drug abuse and relationships. The leaflet was printed and distributed to the outreach youth worker. The outreach youth work’s nationwide visual appearance, were utilized in the making of the leaflet. The outreach youth worker has the rights to publish the leaflet as an electronic online version as well as to print an additional edition of the leaflet.
In spring 2019, before distributing the leaflets to the students in the interactive event, students from the fifth and eight grades in Matti Lohi’s school were requested to write a task about their concerns or the distressing topics in their lives. Based on these written tasks, videos were made to present the subjects that arose in the writings and that also were presented in the leaflet. The video event was held at Matti Lohi’s school in November 2019 where the leaflet was distributed to the students. The purpose of the video event at the school was also to encourage the students to speak more openly about the topics concerning them.
The conclusion of the thesis was that the target was reached. The methods used in the evaluation of the interactive event were observing the participants during the event and collecting feedback. The feedback was collected both by a survey form and orally. Based on the collected feedback, both the leaflet and the interactive video event were evaluated functional. The interactive video event was an effective conversation opener. Professionals working in the field of preventive youth work can also use the leaflets and the interactive video event’s materials in their work Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Rautalammin etsivän nuorisotyöntekijän asiakkaita varten opas. Opinnäytetyön tarve nousi Rautalammin etsivän nuorisotyöntekijän tekemistä havainnoista, että nuoret eivät tienneet kuinka toimia tilanteissa, jossa huoli joko omasta tai ystävän hyvinvoinnista herää. Opinnäytetyön ja oppaan päätavoitteena oli lisätä nuorten tietämystä Rautalammin kunnan nuorten palveluista sekä nuorille suunnatuista valtakunnallisista apua ja tukea tarjoavista verkkopalveluista. Oppaan käyttöönoton tueksi suunniteltiin videorastitapahtuma Ehkäisevän päihdetyön viikolle. Videorastitapahtuman tavoitteena oli esitellä oppaan sisältöä ja nuorten palveluita käytännönläheisesti, sekä kannustaa nuoria keskustelemaan aiheesta.
Opas sisälsi tietoa päihteidenkäytön vaikutuksista esimerkiksi opiskeluun ja ihmissuhteisiin liittyen. Oppaan visuaalisen ilmeen suunnittelussa hyödynnettiin etsivän nuorisotyön valtakunnallista visuaalista ilmettä, kuten värimaailmaa ja fontteja, joten se oli brändin mukainen. Opasta painatettiin paperisena versiona etsivän nuorisotyöntekijän jaettavaksi asiakkailleen ja yhteistyötahoilleen. Etsivällä nuorisotyöntekijällä on oikeus painattaa oppaasta lisäkappaleita ja julkaista opas sähköisessä muodossa.
Keväällä 2019 Matti Lohen viidennen ja kahdeksannen luokan oppilaita pyydettiin kirjoittamaan tarinoita heitä, tai heidän lähipiiriään huolestuttavista aiheista. Oppilaiden kirjoittamat tarinat olivat taustamateriaalia videorasteihin. Videoissa käsiteltiin aiheita ja tilanteita, joihin oppaan palveluista voi hakea apua ja tukea. Videot esitettiin Matti Lohen koululla marraskuussa 2019. Oppaan ja videorastien avulla esiteltiin nuorten palveluita ja kannustettiin nuoria keskustelemaan aiheista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön käytännön toteutuksen arvioinnin menetelmänä käytettiin osallistujien havainnointia ja palautekyselyitä. Palautetta kerättiin kirjallisesti palautekyselyillä sekä suullisesti. Palautetta kerättiin oppaan käyttöönotosta ja esittelystä. Saadun palautteen perusteella opas ja videorastit olivat toimivia. Videoiden käyttö keskustelujen avaajina oli toimiva ratkaisu. Ammattilaiset, jotka työskentelevät nuorten kanssa ennalta ehkäisevän päihdetyön kentällä voivat hyödyntää opasta ja videorastien materiaaleja omassa työssään.
The final version of the leaflet included information on the youth’s problems with, for example, school, drug abuse and relationships. The leaflet was printed and distributed to the outreach youth worker. The outreach youth work’s nationwide visual appearance, were utilized in the making of the leaflet. The outreach youth worker has the rights to publish the leaflet as an electronic online version as well as to print an additional edition of the leaflet.
In spring 2019, before distributing the leaflets to the students in the interactive event, students from the fifth and eight grades in Matti Lohi’s school were requested to write a task about their concerns or the distressing topics in their lives. Based on these written tasks, videos were made to present the subjects that arose in the writings and that also were presented in the leaflet. The video event was held at Matti Lohi’s school in November 2019 where the leaflet was distributed to the students. The purpose of the video event at the school was also to encourage the students to speak more openly about the topics concerning them.
The conclusion of the thesis was that the target was reached. The methods used in the evaluation of the interactive event were observing the participants during the event and collecting feedback. The feedback was collected both by a survey form and orally. Based on the collected feedback, both the leaflet and the interactive video event were evaluated functional. The interactive video event was an effective conversation opener. Professionals working in the field of preventive youth work can also use the leaflets and the interactive video event’s materials in their work
Opas sisälsi tietoa päihteidenkäytön vaikutuksista esimerkiksi opiskeluun ja ihmissuhteisiin liittyen. Oppaan visuaalisen ilmeen suunnittelussa hyödynnettiin etsivän nuorisotyön valtakunnallista visuaalista ilmettä, kuten värimaailmaa ja fontteja, joten se oli brändin mukainen. Opasta painatettiin paperisena versiona etsivän nuorisotyöntekijän jaettavaksi asiakkailleen ja yhteistyötahoilleen. Etsivällä nuorisotyöntekijällä on oikeus painattaa oppaasta lisäkappaleita ja julkaista opas sähköisessä muodossa.
Keväällä 2019 Matti Lohen viidennen ja kahdeksannen luokan oppilaita pyydettiin kirjoittamaan tarinoita heitä, tai heidän lähipiiriään huolestuttavista aiheista. Oppilaiden kirjoittamat tarinat olivat taustamateriaalia videorasteihin. Videoissa käsiteltiin aiheita ja tilanteita, joihin oppaan palveluista voi hakea apua ja tukea. Videot esitettiin Matti Lohen koululla marraskuussa 2019. Oppaan ja videorastien avulla esiteltiin nuorten palveluita ja kannustettiin nuoria keskustelemaan aiheista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön käytännön toteutuksen arvioinnin menetelmänä käytettiin osallistujien havainnointia ja palautekyselyitä. Palautetta kerättiin kirjallisesti palautekyselyillä sekä suullisesti. Palautetta kerättiin oppaan käyttöönotosta ja esittelystä. Saadun palautteen perusteella opas ja videorastit olivat toimivia. Videoiden käyttö keskustelujen avaajina oli toimiva ratkaisu. Ammattilaiset, jotka työskentelevät nuorten kanssa ennalta ehkäisevän päihdetyön kentällä voivat hyödyntää opasta ja videorastien materiaaleja omassa työssään.