Opetusmateriaaleja DVINE-hankkeeseen : Kuvakommunikaatio- ja videomateriaalia intensiivijaksojen tueksi
Hietala, Ilari (2020)
Hietala, Ilari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millainen opetusmateriaali tukee DVINE-hankkeen intensiivijaksoja Nepalissa ja Vietnamissa. DVINE-hanke on Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoima hanke, jossa edistetään ihmisen hyvinvointia, terveyttä ja ihmisarvoa. Tehty opetusmateriaali oli video- ja kuvamateriaalia. Tehdyn opetusmateriaalin tavoite oli myös luoda pohjaa sille, minkälaista materiaalia voi valmistaa kansainvälisiä hankkeita varten. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin kommunikaatiota tukevia ja korvaavia menetelmiä käsitteleviä teoksia, kohdemaiden kulttuuria ja väestöä käsitteleviä teoksia sekä kuva- ja videomateriaalin tuoton teoriaa.
Intensiivijaksoille tuotettujen materiaalien toimivuus analysoitiin intensiivijaksoille tehdyn kyselyn ja Kahoot!-oppimispelin tuloksista. Kysely sisälsi materiaaleihin liittyviä avoimia kysymyksiä sekä numeerisen asteikon. Kyselyyn vastasi neljä ryhmää, kaksi Nepalista ja kaksi Vietnamista. Kyselyyn vastanneiden ryhmien koot olivat 24–34 vastaajaa. Vastaajiin kuuluivat DVINE-hankkeen työryhmä sekä paikalliset sosiaali- ja hoitoalan opettajat ja opiskelijat.
Kyselyn ja Kahoot!-oppimispelin vastauksista selvisi, että intensiivijakson tueksi tuotettu materiaali todettiin hyväksi ja intensiivijaksoa tukevaksi. Tulokset olivat suuntaa antavia ja niiden pohjalta voi kehittää tulevia samankaltaisia hankkeita. Kyselyn pohjalta tärkeimmät kehittämisehdotukset olivat kääntää tuotettu materiaali kohdemaiden kielelle ja avata vaikeat alaan liittyvät käsitteet.
Opetusmateriaalin tuotto vaatii suunnittelua, aikaa ja kokemusta tietotekniikasta. Osa tuotetusta opetusmateriaalista ladattiin verkkoalustalle käytettäväksi. Etäopiskelussa ja verkkoalustojen käytössä vaarana ovat tietotekniset ongelmat ja käyttäjäkohtainen tietotekniikan kokemuksen puute. Tulevissa hankkeissa etäopetus ja siinä käytettävät materiaalit kannattaa koota yhdelle, kansainvälisesti tuetulle ja helppokäyttöiselle alustalle.
Intensiivijaksoille tuotettujen materiaalien toimivuus analysoitiin intensiivijaksoille tehdyn kyselyn ja Kahoot!-oppimispelin tuloksista. Kysely sisälsi materiaaleihin liittyviä avoimia kysymyksiä sekä numeerisen asteikon. Kyselyyn vastasi neljä ryhmää, kaksi Nepalista ja kaksi Vietnamista. Kyselyyn vastanneiden ryhmien koot olivat 24–34 vastaajaa. Vastaajiin kuuluivat DVINE-hankkeen työryhmä sekä paikalliset sosiaali- ja hoitoalan opettajat ja opiskelijat.
Kyselyn ja Kahoot!-oppimispelin vastauksista selvisi, että intensiivijakson tueksi tuotettu materiaali todettiin hyväksi ja intensiivijaksoa tukevaksi. Tulokset olivat suuntaa antavia ja niiden pohjalta voi kehittää tulevia samankaltaisia hankkeita. Kyselyn pohjalta tärkeimmät kehittämisehdotukset olivat kääntää tuotettu materiaali kohdemaiden kielelle ja avata vaikeat alaan liittyvät käsitteet.
Opetusmateriaalin tuotto vaatii suunnittelua, aikaa ja kokemusta tietotekniikasta. Osa tuotetusta opetusmateriaalista ladattiin verkkoalustalle käytettäväksi. Etäopiskelussa ja verkkoalustojen käytössä vaarana ovat tietotekniset ongelmat ja käyttäjäkohtainen tietotekniikan kokemuksen puute. Tulevissa hankkeissa etäopetus ja siinä käytettävät materiaalit kannattaa koota yhdelle, kansainvälisesti tuetulle ja helppokäyttöiselle alustalle.