Tiede Pilke-päiväkodeissa : Esittelyvideo tiedepainotteisuudesta
Riippi, Roosa-Maria (2020)
Riippi, Roosa-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255882
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Roosa-Maria Riippi
Tiede Pilke-päiväkodeissa
27 sivua, 5 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esittelyvideo Pilke-päiväkotien tiedepainotteisuudesta lasten huoltajille sekä uusille työntekijöille. Tiedepäiväkodin 1-2-vuotiaiden sekä 3-4-vuotiaiden ryhmien arkea ja toimintaa videokuvattiin ja materiaalista koostettiin esittelyvideo, joka havainnollistaa, mitä tiedekasvatus on Pilke-päiväkodeissa.
Teoreettisena pohjana toimi erityisesti Pilke-päiväkotien oma varhaiskasvatussuunnitelma sekä varhaiseen tiedekasvatukseen sovellettu menetelmä ohjattu tutkiva lähestymistapa, jossa opettaja tukee lasta kaikissa tutkimisen vaiheissa mallintaen ja sanoittaen toimintaa.
Lasten huoltajien näkemyksiä tiedepainotteisuuden toteutumisesta saatiin internethaastattelun avulla, johon osallistui kaksitoista huoltajaa. Videota varten kartoitettiin myös, miten suuri osa tiedepäiväkodin toiminnasta on tiedetoimintaa sekä minkälaisia tavoitteita toiminnoille on asetettu. Niitä verrattiin päiväkodin sisäisiin tavoitteisiin, huoltajien näkemyksiin sekä aiempien tutkimusten ja selvitysten tuloksiin.
Esittelyvideolla vuorottelevat ohjatut tiedetuokiot sekä lasten omat tutkimis- ja leikkihetket. Videon pituudeksi tuli noin 3,5 minuuttia. Video esitettiin neljälle huoltajalle, jotka olivat kiinnostuneet tiedepäiväkodin toiminnasta sekä kolmelle tiedepäiväkodin työntekijälle ja kahdelle videon tekemiseen osallistuneelle lapselle. Palautteiden perusteella video on hyvä lisä tiedepainotteisuuden esittelyyn. Huoltajat kokivat pääsevänsä lähemmäksi lasten kokemusmaailmaa tiedepäiväkodissa ja saivat paljon uutta tietoa siitä, mitä kaikkea tiedepainotteisuuteen kuuluu. Työntekijöiden mielestä video antoi laajan kuvan tiedepainotteisuudesta ja toi esille asioita, joiden ei heti ajattelisi liittyvän tieteeseen. Lasten mielestä video oli ihan kiva ja videolla esiintyvät lapset näyttivät uteliailta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, tiedekasvatus, video
Roosa-Maria Riippi
Tiede Pilke-päiväkodeissa
27 sivua, 5 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esittelyvideo Pilke-päiväkotien tiedepainotteisuudesta lasten huoltajille sekä uusille työntekijöille. Tiedepäiväkodin 1-2-vuotiaiden sekä 3-4-vuotiaiden ryhmien arkea ja toimintaa videokuvattiin ja materiaalista koostettiin esittelyvideo, joka havainnollistaa, mitä tiedekasvatus on Pilke-päiväkodeissa.
Teoreettisena pohjana toimi erityisesti Pilke-päiväkotien oma varhaiskasvatussuunnitelma sekä varhaiseen tiedekasvatukseen sovellettu menetelmä ohjattu tutkiva lähestymistapa, jossa opettaja tukee lasta kaikissa tutkimisen vaiheissa mallintaen ja sanoittaen toimintaa.
Lasten huoltajien näkemyksiä tiedepainotteisuuden toteutumisesta saatiin internethaastattelun avulla, johon osallistui kaksitoista huoltajaa. Videota varten kartoitettiin myös, miten suuri osa tiedepäiväkodin toiminnasta on tiedetoimintaa sekä minkälaisia tavoitteita toiminnoille on asetettu. Niitä verrattiin päiväkodin sisäisiin tavoitteisiin, huoltajien näkemyksiin sekä aiempien tutkimusten ja selvitysten tuloksiin.
Esittelyvideolla vuorottelevat ohjatut tiedetuokiot sekä lasten omat tutkimis- ja leikkihetket. Videon pituudeksi tuli noin 3,5 minuuttia. Video esitettiin neljälle huoltajalle, jotka olivat kiinnostuneet tiedepäiväkodin toiminnasta sekä kolmelle tiedepäiväkodin työntekijälle ja kahdelle videon tekemiseen osallistuneelle lapselle. Palautteiden perusteella video on hyvä lisä tiedepainotteisuuden esittelyyn. Huoltajat kokivat pääsevänsä lähemmäksi lasten kokemusmaailmaa tiedepäiväkodissa ja saivat paljon uutta tietoa siitä, mitä kaikkea tiedepainotteisuuteen kuuluu. Työntekijöiden mielestä video antoi laajan kuvan tiedepainotteisuudesta ja toi esille asioita, joiden ei heti ajattelisi liittyvän tieteeseen. Lasten mielestä video oli ihan kiva ja videolla esiintyvät lapset näyttivät uteliailta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, tiedekasvatus, video