Luonto- ja ympäristöteemat rippikoulussa: Haastattelututkimus 'Vihreistä ripareista'
Haapanen, Jussi (2020)
Haapanen, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100520987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100520987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten 'Vihreät riparit' on muuttanut seurakuntien rippikoulutyötä sekä millaisia onnistumisia, haasteita ja kehitysehdotuksia Vihreiden riparien teemojen toteuttamiseen on liittynyt. Tavoite oli tuottaa tietoa, josta on hyötyä Vihreiden riparien teemojen kehittämisessä ja toteuttamisessa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruun menetelmänä oli avoin lomakehaastattelu. Haastatteluun osallistui kolme seurakuntaa. Haastatteluun vastasi yksi työntekijä jokaisesta seurakunnasta. Haastatteluvastausten analyysissä käytettiin menetelmänä temaattista analyysia. Työn tutkimuskysymykset ovat:
1. Millaisia muutoksia Vihreät riparit on tuonut rippikoulutyöhön?
2. Mikä Vihreiden riparien tavoitteiden ja kriteerien toteuttamisessa on onnistunut?
3. Mikä Vihreiden riparien tavoitteiden ja kriteereiden toteuttamisessa on tuottanut haastetta?
4. Millaisia kehittämisehdotuksia on Vihreisiin ripareihin liittyen?
Tulosten perusteella sekä nuoret että heidän huoltajansa ovat ottaneet ympäristöteemat varsin positiivisesti vastaan. Selkeänä Vihreiden riparien tuomana rippikoulutyön muutoksena nousi esiin kasvisruokailun lisääntyminen. Tutkimuksen tavoitteen kannalta oleellisimmat tulokset saatiin haastatteluaineistosta, jossa vastattiin Vihreiden riparien haasteisiin ja kehittämisehdotuksiin liittyviin kysymyksiin. Kehittämiseen liittyen keskeinen oli toive työkalujen ja materiaalien saamisesta ympäristöteemojen, kuten ympäristötunteiden ('ympäristö-ahdistuksen'), käsittelyyn.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruun menetelmänä oli avoin lomakehaastattelu. Haastatteluun osallistui kolme seurakuntaa. Haastatteluun vastasi yksi työntekijä jokaisesta seurakunnasta. Haastatteluvastausten analyysissä käytettiin menetelmänä temaattista analyysia. Työn tutkimuskysymykset ovat:
1. Millaisia muutoksia Vihreät riparit on tuonut rippikoulutyöhön?
2. Mikä Vihreiden riparien tavoitteiden ja kriteerien toteuttamisessa on onnistunut?
3. Mikä Vihreiden riparien tavoitteiden ja kriteereiden toteuttamisessa on tuottanut haastetta?
4. Millaisia kehittämisehdotuksia on Vihreisiin ripareihin liittyen?
Tulosten perusteella sekä nuoret että heidän huoltajansa ovat ottaneet ympäristöteemat varsin positiivisesti vastaan. Selkeänä Vihreiden riparien tuomana rippikoulutyön muutoksena nousi esiin kasvisruokailun lisääntyminen. Tutkimuksen tavoitteen kannalta oleellisimmat tulokset saatiin haastatteluaineistosta, jossa vastattiin Vihreiden riparien haasteisiin ja kehittämisehdotuksiin liittyviin kysymyksiin. Kehittämiseen liittyen keskeinen oli toive työkalujen ja materiaalien saamisesta ympäristöteemojen, kuten ympäristötunteiden ('ympäristö-ahdistuksen'), käsittelyyn.