Sosiaalisen median käyttö nuorisojärjestön toiminnassa : Suomen YMCA:n Liiton toimijoiden kokemuksia
Kallinen, Mirjami (2020)
Kallinen, Mirjami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323838
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Suomen YMCA:n Liiton sometyön ohjeistusta. Sen tavoite oli kehittää Suomen YMCA:n Liiton sometyötä. Suomen YMCA:n Liitto on valtakunnallinen nuorisojärjestö, joka kohtaa toiminnassaan vuosittain yli puolitoista miljoonaa ihmistä. Se toimii kattojärjestönä 41 paikallisyhdistykselle.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä. Haastattelut tehtiin neljälle Suomen YMCA:n Liiton toiminnassa, työyhteisössä, luottamustehtävissä sekä koulutusohjelmissa mukana olleelle toimijalle, jotka ovat tuottaneet Suomen YMCA:n Liitolle sisältöä ja julkaisuja sen sosiaalisen median tileille. Tutkimus keskittyi siis sosiaalisen median ja internetin käyttöön järjestötyössä, mutta sen tulokset ovat sovellettavissa myös muille työaloille, esimerkiksi seurakuntiin ja julkiselle sektorille.
Tutkimustuloksissa tuli esiin työvälineisiin ja resursointiin panostamisen sekä työnjohdon antaman tuen ja avun tärkeys. Suomen YMCA:n Liiton toimijat ovat tyytyväisiä työtehtäviin saamiinsa työvälineisiin, mutta he kaipasivat enemmän opastusta järjestöltään ja työnjohdoltaan sidos-/kohderyhmien huomioimiseen sisällöntuotannossa sekä strategista ajattelua yksittäistenkin julkaisujen tekemiseen. Toimijat kaipasivat myös yhtenäisempää ja jatkuvampaa ohjeistusta ja yleisiä raameja Suomen YMCA:n Liiton sosiaalisen median toimintaan. Toimijoiden mielestä saavutettavuutta ei huomioitu tuotetussa sisällössä tai annetussa ohjeistuksessa tarpeeksi. Kiitosta sai Suomen YMCA:n Liiton edelleen kasvava ja kehittyvä ymmärrys viestinnän ja sosiaalisen median läsnäolon tärkeydestä.
Yhtenäisyys ja jatkuvuus ovat sisällöntuotannolle ja sosiaalisen median toiminnalle tärkeitä asioita, jotka rajallisten resurssien, järjestötyön sirpaleisuuden sekä paikoin verkkotyön tärkeyden ymmärtämättömyyden vuoksi jäävät liian vähälle huomiolle.
Tutkimus keskittyi siis sosiaalisen median ja internetin käyttöön järjestötyössä, mutta sen tulokset ovat sovellettavissa myös muille työaloille, esimerkiksi seurakuntiin ja julkiselle sektorille. The purpose of this thesis was to research the instructions of YMCA Finland’s social media work. The aim of this thesis was to develop YMCA Finland’s social media work. YMCA Finland is a national youth organization that encounters more than one and a half million people in its operation every year. It is an umbrella organization for 41 local branches of YMCA.
This thesis was executed as an interview study. The interviewees were four employees, active members, volunteers, and training participants of YMCA Finland who have provided content to and updated YMCA Finland’s social media accounts. Therefore, the study focused on using social media and internet in organizational work, but its findings are applicable to other fields of work as well, for example, parishes and the public sector.
The importance of allocating resources – for example to the equipment used – and support and help provided by supervisory personnel came up in the findings of the study. The operators of YMCA Finland were content with the equipment given to them for the task, but called for more guidance from their organization and supervisory personnel for taking note of target groups in content providing, more strategic thinking in making even singular posts. They also called for a more cohesive and continuous guidance with common frames for YMCA Finland’s online activity. The operators felt not enough attention was paid to accessibility in the content and guidance provided. However, YMCA Finland’s ever growing and evolving understanding of the importance of communication and social media presence was praised.
Coherence and consistency are important things for content production and social media activity, which due to limited resources, the fragmented nature of organizational work, and sometimes lack of understanding of the importance of online activity are held to too low of a regard.
This study was focused on using social media and the internet in organizational work, but its results are also applicable to other areas of work, for example parishes and the public sector.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä. Haastattelut tehtiin neljälle Suomen YMCA:n Liiton toiminnassa, työyhteisössä, luottamustehtävissä sekä koulutusohjelmissa mukana olleelle toimijalle, jotka ovat tuottaneet Suomen YMCA:n Liitolle sisältöä ja julkaisuja sen sosiaalisen median tileille. Tutkimus keskittyi siis sosiaalisen median ja internetin käyttöön järjestötyössä, mutta sen tulokset ovat sovellettavissa myös muille työaloille, esimerkiksi seurakuntiin ja julkiselle sektorille.
Tutkimustuloksissa tuli esiin työvälineisiin ja resursointiin panostamisen sekä työnjohdon antaman tuen ja avun tärkeys. Suomen YMCA:n Liiton toimijat ovat tyytyväisiä työtehtäviin saamiinsa työvälineisiin, mutta he kaipasivat enemmän opastusta järjestöltään ja työnjohdoltaan sidos-/kohderyhmien huomioimiseen sisällöntuotannossa sekä strategista ajattelua yksittäistenkin julkaisujen tekemiseen. Toimijat kaipasivat myös yhtenäisempää ja jatkuvampaa ohjeistusta ja yleisiä raameja Suomen YMCA:n Liiton sosiaalisen median toimintaan. Toimijoiden mielestä saavutettavuutta ei huomioitu tuotetussa sisällössä tai annetussa ohjeistuksessa tarpeeksi. Kiitosta sai Suomen YMCA:n Liiton edelleen kasvava ja kehittyvä ymmärrys viestinnän ja sosiaalisen median läsnäolon tärkeydestä.
Yhtenäisyys ja jatkuvuus ovat sisällöntuotannolle ja sosiaalisen median toiminnalle tärkeitä asioita, jotka rajallisten resurssien, järjestötyön sirpaleisuuden sekä paikoin verkkotyön tärkeyden ymmärtämättömyyden vuoksi jäävät liian vähälle huomiolle.
Tutkimus keskittyi siis sosiaalisen median ja internetin käyttöön järjestötyössä, mutta sen tulokset ovat sovellettavissa myös muille työaloille, esimerkiksi seurakuntiin ja julkiselle sektorille.
This thesis was executed as an interview study. The interviewees were four employees, active members, volunteers, and training participants of YMCA Finland who have provided content to and updated YMCA Finland’s social media accounts. Therefore, the study focused on using social media and internet in organizational work, but its findings are applicable to other fields of work as well, for example, parishes and the public sector.
The importance of allocating resources – for example to the equipment used – and support and help provided by supervisory personnel came up in the findings of the study. The operators of YMCA Finland were content with the equipment given to them for the task, but called for more guidance from their organization and supervisory personnel for taking note of target groups in content providing, more strategic thinking in making even singular posts. They also called for a more cohesive and continuous guidance with common frames for YMCA Finland’s online activity. The operators felt not enough attention was paid to accessibility in the content and guidance provided. However, YMCA Finland’s ever growing and evolving understanding of the importance of communication and social media presence was praised.
Coherence and consistency are important things for content production and social media activity, which due to limited resources, the fragmented nature of organizational work, and sometimes lack of understanding of the importance of online activity are held to too low of a regard.
This study was focused on using social media and the internet in organizational work, but its results are also applicable to other areas of work, for example parishes and the public sector.