Itsensä johtaminen : Opas valmistuvalle sosionomiopiskelijalle
Manner, Kaisa (2020)
Manner, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön Itsensä johtaminen tarkoituksena oli opiskelijoiden osallisuutta mahdollistaneiden työpajojen kautta luoda OTE – hankkeelle itsensä johtamisen opas valmistuvien sosionomiopiskelijoiden käyttöön. Työn tavoitteena oli luoda produkti parantamaan työelämään lähtevien sosiaalialan opiskelijoiden itsensä johtamisen taitoja.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista menetelmää, joka mahdollisti raportin kehittymisen saatujen materiaalien mukaisesti. Työpajatyöskentelyssä käytetyllä käsitekarttamenetelmällä kerättyjä osallistujien näkökulmia ja kokemuksia hyödynnettiin lopullisen produktin työstämisessä. Kirkon nuorisotyön ja itsensä johtamisen suhdetta pohdittiin työntekijän ja työnkuvien kautta.
Työpajoissa opiskelijoiden tiedot ja kokemukset itsensä johtamisesta vaihtelivat. Itsensä johtamisen taidot sekoitettiin helposti opiskelutaitoihin ja niiden karttuminen opintojen aikana vaihteli suuresti osallistujien välillä. Mainittava osa itsensä johtamisen taidoista oli karttunut muualta kuin sosiaalialan opinnoista.
Itsensä johtaminen on osa sosiaalialan kompetensseja. Opiskelijoiden itsensä johtamisen taitojen lisääminen on tärkeää opintojen aikana ja työelämään siirtyessä itsensä johtamisen taitoja tarvitaan. Itsensä johtamisen -opas mahdollistaa opiskelijoiden itsensä johtamisen taitojen kartuttamisen.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista menetelmää, joka mahdollisti raportin kehittymisen saatujen materiaalien mukaisesti. Työpajatyöskentelyssä käytetyllä käsitekarttamenetelmällä kerättyjä osallistujien näkökulmia ja kokemuksia hyödynnettiin lopullisen produktin työstämisessä. Kirkon nuorisotyön ja itsensä johtamisen suhdetta pohdittiin työntekijän ja työnkuvien kautta.
Työpajoissa opiskelijoiden tiedot ja kokemukset itsensä johtamisesta vaihtelivat. Itsensä johtamisen taidot sekoitettiin helposti opiskelutaitoihin ja niiden karttuminen opintojen aikana vaihteli suuresti osallistujien välillä. Mainittava osa itsensä johtamisen taidoista oli karttunut muualta kuin sosiaalialan opinnoista.
Itsensä johtaminen on osa sosiaalialan kompetensseja. Opiskelijoiden itsensä johtamisen taitojen lisääminen on tärkeää opintojen aikana ja työelämään siirtyessä itsensä johtamisen taitoja tarvitaan. Itsensä johtamisen -opas mahdollistaa opiskelijoiden itsensä johtamisen taitojen kartuttamisen.