Neurosonic-menetelmän vaikutukset Lastenkoti Jelperin lasten stressitasoihin
Pietiläinen, Samu-Petteri (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pietiläinen, Samu-Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323783
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Samu-Petteri Pietiläinen
Neurosonic-menetelmän vaikutukset Lastenkoti Jelperin lasten stressitasoihin
47 sivua ja 2 liitettä
Syksy, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Neurosonic-menetelmän vaikutuksia Lastenkoti Jelperissä asuvien lasten ja nuorten stressitasoihin. Stressitasojen mittaus suoritettiin Moodmetric-älysormuksella. Kaikki edellä mainitut toimijat toimivat myös opinnäytetyön yhteistyökumppaneina. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että Neurosonic vaikutti posi-tiivisesti tutkittavien stressitasoihin. Moodmetric älysormuksesta saadun datan perusteella 75% tutkittavista stressitasot laskivat toisella tutkimusviikolla verrat-tuna ensimmäiseen viikkoon.
Lastenkoti Jelperissä asuvien lasten stressitasoja tutkittiin kahden viikon mittai-sella tutkimusjaksolla keväällä 2020. Ensimmäisen viikon aikana lasten stressin lähtötasot mitattiin Moodmetric-älysormuksen avulla. Toiselle tutkimusviikolle otettiin mukaan Neurosonic Professional-tuoli ja jokainen lapsista kävi kerran päivässä viiden päivän ajan tuolilla. Viikon päätteeksi sormuksesta saatuja tulok-sia verrattiin edeltävään viikkoon. Tutkimukseen osallistui viisi lasta, mutta yh-teen sormuksista menetettiin yhteys toisella viikolla. Moodmetric dataa vertailtiin siis neljältä tutkittavalta.
Asiasanat: stressi, lasten stressi, lastensuojelu, Neurosonic-menetelmä ABSTRACT
Samu-Petteri Pietiläinen
Effects of the Neurosonic method on the stress levels of children in Lastenkoti Jelperi
47 pages and 2 appendices
Autumn, 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The aim of this thesis was to investigate the effects of the Neurosonic method on the stress levels in children and young people who live in Jelperi children’s home. The measurement of stress levels was performed with a Moodmetric smart ring. All the above-mentioned actors act as partners in the thesis. The thesis was carried out as a qualitative research.
The main result of the study is that Neurosonic had a positive effect on the stress levels of the subjects. Based on data from the Moodmetric smart ring, 75% of the participants had stress levels decreased in the second week of the study compared to the first week.
The stress levels of children living in the Jelperi children’s home were studied over a two-week study period in the spring of 2020. During the first week, the initial stress levels of the children were measured using the Moodmetric smart ring. A Neurosonic Professional chair was included for the second week of the study, and each of the children visited the chair once a day for five days. At the end of the week, the results obtained from the ring were compared with the previous week. Five children participated in the study, but one of the rings lost contact during the second week. Moodmetric data were thus compared from four participants.
Keywords: stress, child stress, child protection, the Neurosonic method
Samu-Petteri Pietiläinen
Neurosonic-menetelmän vaikutukset Lastenkoti Jelperin lasten stressitasoihin
47 sivua ja 2 liitettä
Syksy, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Neurosonic-menetelmän vaikutuksia Lastenkoti Jelperissä asuvien lasten ja nuorten stressitasoihin. Stressitasojen mittaus suoritettiin Moodmetric-älysormuksella. Kaikki edellä mainitut toimijat toimivat myös opinnäytetyön yhteistyökumppaneina. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että Neurosonic vaikutti posi-tiivisesti tutkittavien stressitasoihin. Moodmetric älysormuksesta saadun datan perusteella 75% tutkittavista stressitasot laskivat toisella tutkimusviikolla verrat-tuna ensimmäiseen viikkoon.
Lastenkoti Jelperissä asuvien lasten stressitasoja tutkittiin kahden viikon mittai-sella tutkimusjaksolla keväällä 2020. Ensimmäisen viikon aikana lasten stressin lähtötasot mitattiin Moodmetric-älysormuksen avulla. Toiselle tutkimusviikolle otettiin mukaan Neurosonic Professional-tuoli ja jokainen lapsista kävi kerran päivässä viiden päivän ajan tuolilla. Viikon päätteeksi sormuksesta saatuja tulok-sia verrattiin edeltävään viikkoon. Tutkimukseen osallistui viisi lasta, mutta yh-teen sormuksista menetettiin yhteys toisella viikolla. Moodmetric dataa vertailtiin siis neljältä tutkittavalta.
Asiasanat: stressi, lasten stressi, lastensuojelu, Neurosonic-menetelmä
Samu-Petteri Pietiläinen
Effects of the Neurosonic method on the stress levels of children in Lastenkoti Jelperi
47 pages and 2 appendices
Autumn, 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The aim of this thesis was to investigate the effects of the Neurosonic method on the stress levels in children and young people who live in Jelperi children’s home. The measurement of stress levels was performed with a Moodmetric smart ring. All the above-mentioned actors act as partners in the thesis. The thesis was carried out as a qualitative research.
The main result of the study is that Neurosonic had a positive effect on the stress levels of the subjects. Based on data from the Moodmetric smart ring, 75% of the participants had stress levels decreased in the second week of the study compared to the first week.
The stress levels of children living in the Jelperi children’s home were studied over a two-week study period in the spring of 2020. During the first week, the initial stress levels of the children were measured using the Moodmetric smart ring. A Neurosonic Professional chair was included for the second week of the study, and each of the children visited the chair once a day for five days. At the end of the week, the results obtained from the ring were compared with the previous week. Five children participated in the study, but one of the rings lost contact during the second week. Moodmetric data were thus compared from four participants.
Keywords: stress, child stress, child protection, the Neurosonic method