Vessakirjoituksia vanhainkodista : Kampanja vanhuuden puolesta
Vähätalo, Mervi (2011)
Vähätalo, Mervi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814784
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vähätalo, Mervi. Vessakirjoituksia vanhainkodista. Kampanja vanhuuden puolesta. Diak Länsi, Pori, syksy 2011, 54 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoniatyöntekijän virkakelpoisuus.
Sosiaali- ja diakonia-alalla on tärkeää seurata, mitä ajassa tapahtuu, millaisia merkityksiä asiat ja ilmiöt saavat. Yhteiskuntamme rakentuu ihmisten luomien merkitysten mukaisesti. Nykyisin harva haluaa tunnustautua vanhukseksi. Vanhuus on arvoasteikon häntäpäässä. Vanhat ihmiset mielletään usein homogeeniseksi vanhusmassaksi, joka on tylsää, harmaata ja persoonatonta. Tämä opinnäytetyö oli tällaisen stereotyyppisen ajattelun vastaveto. Tavoitteena oli tuoda vanhuus ja vanhat ihmiset esille mielenkiintoisessa valossa ja persoonallisessa sävyssä sekä herätellä Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin toimipisteen opiskelijoiden ajatuksia vanhuudesta ja vanhoista ihmisistä.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona, jonka tuotoksena oli kampanja vanhuuden puolesta. Se pohjautui vanhuusajatelmiin, joita kuvitteelliset vanhat ihmiset olisivat voineet kirjoittaa vanhainkodin vessan seinään. Kirjoitukset olivat pieniä tarinoita vanhojen ihmisten sielunliikkeistä ja arkielämästä. Ajatelmien ympärille koostettiin neljä eri teemaa käsittävä kampanjakokonaisuus. Kampanjaympäristönä toimivat Porin toimipisteen neljä vessaa. Vessojen seinille kiinnitettiin ajatelmakortteja, maalauksia ja papereita palautetta varten.
Palautteen perusteella kampanja oli onnistunut ja täytti asetetut tavoitteet. Kampanja pysäytti, kosketti, tuli lähelle ja laittoi ajattelemaan. Ajatelmien sisältämät mietelmät vanhuuden monimuotoisuudesta ja vanhojen ihmisten yksilöllisyydestä oli huomattu. Opinnäytetyössä hyödynnettiin luovaa ja poikkiammatillista työskentelytapaa. Se on tulevaisuuden keino tavoittaa ihmisiä ja ennen kaikkea koskettaa ihmisten sisintä. Siihen vaikuttamalla päästään käsiksi merkityksiin, jotka ohjaavat, millaiseksi elämämme muodostuu.
Asiasanat: vanhuus, vanhukset, vaikuttaminen, kampanja
Vähätalo, Mervi. Vessakirjoituksia vanhainkodista. Kampanja vanhuuden puolesta. Diak Länsi, Pori, syksy 2011, 54 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoniatyöntekijän virkakelpoisuus.
Sosiaali- ja diakonia-alalla on tärkeää seurata, mitä ajassa tapahtuu, millaisia merkityksiä asiat ja ilmiöt saavat. Yhteiskuntamme rakentuu ihmisten luomien merkitysten mukaisesti. Nykyisin harva haluaa tunnustautua vanhukseksi. Vanhuus on arvoasteikon häntäpäässä. Vanhat ihmiset mielletään usein homogeeniseksi vanhusmassaksi, joka on tylsää, harmaata ja persoonatonta. Tämä opinnäytetyö oli tällaisen stereotyyppisen ajattelun vastaveto. Tavoitteena oli tuoda vanhuus ja vanhat ihmiset esille mielenkiintoisessa valossa ja persoonallisessa sävyssä sekä herätellä Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin toimipisteen opiskelijoiden ajatuksia vanhuudesta ja vanhoista ihmisistä.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona, jonka tuotoksena oli kampanja vanhuuden puolesta. Se pohjautui vanhuusajatelmiin, joita kuvitteelliset vanhat ihmiset olisivat voineet kirjoittaa vanhainkodin vessan seinään. Kirjoitukset olivat pieniä tarinoita vanhojen ihmisten sielunliikkeistä ja arkielämästä. Ajatelmien ympärille koostettiin neljä eri teemaa käsittävä kampanjakokonaisuus. Kampanjaympäristönä toimivat Porin toimipisteen neljä vessaa. Vessojen seinille kiinnitettiin ajatelmakortteja, maalauksia ja papereita palautetta varten.
Palautteen perusteella kampanja oli onnistunut ja täytti asetetut tavoitteet. Kampanja pysäytti, kosketti, tuli lähelle ja laittoi ajattelemaan. Ajatelmien sisältämät mietelmät vanhuuden monimuotoisuudesta ja vanhojen ihmisten yksilöllisyydestä oli huomattu. Opinnäytetyössä hyödynnettiin luovaa ja poikkiammatillista työskentelytapaa. Se on tulevaisuuden keino tavoittaa ihmisiä ja ennen kaikkea koskettaa ihmisten sisintä. Siihen vaikuttamalla päästään käsiksi merkityksiin, jotka ohjaavat, millaiseksi elämämme muodostuu.
Asiasanat: vanhuus, vanhukset, vaikuttaminen, kampanja