”HEI, MINUNKIN PUHETTANI YMMÄRRETÄÄN” : – Miten autan puhehäiriöistä lasta lapsiryhmässä
Jokela, Merja (2011)
Jokela, Merja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615677
Tiivistelmä
Jokela, Merja. ”Hei, minunkin puhettani ymmärretään” - Miten autan puhehäiriöistä lasta lapsiryhmässä. Diak Länsi, Pori Syksy 2011.53s. 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, lasten ja nuorten suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni on produktio, joka käynnistyi vuoden 2010 lopussa. Sen tavoitteena oli tuottaa ulkomailla toimivien Suomi-koulujen opettajille työväline puhehäiriöisten oppilaiden opettamiseen. Produktiossa kerrotaan erilaisista menetelmistä, sekä mistä eri menetelmistä saa lisätietoja. Työssä on siis kaksi erillistä osiota, toinen on teoria–osa ja toinen on työväline käytäntöön.
Aineisto on kerätty ammattikirjallisuudesta, Internetistä ja Tampereen yliopistollinen sairaala (Tays) Foniatrian poliklinikan koulutuksista. Teoria-osiossa käydään läpi kielenkehitystä, huolestumisen aiheita ja vuorovaikutuksen merkitystä puheenkehitykseen. Produktissa eli työvälineessä käsitellään erilaisten viittomien käyttö, piirroskuvakommunikointi, kuvien käyttö sekä erilaisia kommunikointivälineitä.
Vaikka alkuperäisenä ajatuksena oli koota aineistoa ulkomailla työskenteleville Suomi-koulujen opettajille, aineistoa voidaan hyödyntää myös kotimaassa esimerkiksi päiväkodeissa ja erilaisissa lasten kerhoissa.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, lasten ja nuorten suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni on produktio, joka käynnistyi vuoden 2010 lopussa. Sen tavoitteena oli tuottaa ulkomailla toimivien Suomi-koulujen opettajille työväline puhehäiriöisten oppilaiden opettamiseen. Produktiossa kerrotaan erilaisista menetelmistä, sekä mistä eri menetelmistä saa lisätietoja. Työssä on siis kaksi erillistä osiota, toinen on teoria–osa ja toinen on työväline käytäntöön.
Aineisto on kerätty ammattikirjallisuudesta, Internetistä ja Tampereen yliopistollinen sairaala (Tays) Foniatrian poliklinikan koulutuksista. Teoria-osiossa käydään läpi kielenkehitystä, huolestumisen aiheita ja vuorovaikutuksen merkitystä puheenkehitykseen. Produktissa eli työvälineessä käsitellään erilaisten viittomien käyttö, piirroskuvakommunikointi, kuvien käyttö sekä erilaisia kommunikointivälineitä.
Vaikka alkuperäisenä ajatuksena oli koota aineistoa ulkomailla työskenteleville Suomi-koulujen opettajille, aineistoa voidaan hyödyntää myös kotimaassa esimerkiksi päiväkodeissa ja erilaisissa lasten kerhoissa.