Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaksikulttuurisen lapsen identiteetti : tukea kasvatukseen vanhempien välisessä ristiriitatilanteessa

Iranta, Mina (2011)

 
Avaa tiedosto
Iranta_Mina.pdf (579.8Kt)
Lataukset: 


Iranta, Mina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814792
Tiivistelmä
Iranta, Mina. Kaksikulttuurisen lapsen identiteetti. Tukea kasvatukseen vanhempien välisessä ristiriitatilanteessa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 70 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia lapsen identiteetin tukemisesta ristiriitaisessa tilanteessa oleville kaksikulttuuristen lasten vanhemmille. Koska täsmällistä tietoa aiheesta ei ollut, opinnäytetyöhön kuului merkittävänä osana kaksikulttuuristen lasten vanhempien kasvatuksessaan kohtaamien haasteiden tutkiminen. Keskiössä ovat kaksikulttuuriset yksinhuoltajaperheet, joissa eronneiden vanhempien välillä on esimerkiksi huoltokiistasta tai lapsikaappausuhasta johtuvia vaikeita ristiriitoja, ja vanhemman suhde lapsen toiseen kulttuuriin voi olla entisen puolison käytöksen vuoksi negatiivisesti sävyttynyttä.

Aineistona työssä käytettiin Kaapatut Lapset ry:n kirjallisuusterapian tuotoksia, jotka analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Kirjoittajina olivat kuusi suomalaista kaksikulttuurisen lapsen äitiä, jotka olivat kokeneet vaikean huoltokiistan, lapsikaappauksen tai sen uhkaa.

Opinnäytetyössä selvisi, että vaikka vanhemmat saattavat kokea, että heidän lapsensa ovat pääsääntöisesti suomalaisia, he näkevät lapsillaan olevan tiettyjä erityistarpeita. Tällaisia ovat muun muassa kaksikielisyys ja hyvän itsetunnon kehittyminen. Suurin haaste lapsen kasvattamisessa kaksikulttuuriseksi koettiin olevan lapsen toisen vanhemman motivaation puute tai riittävä tieto tehtävän suorittamiseen.

Opinnäytetyössä tuli ilmi myös vertaistuen merkitys sekä vanhemmille että lapselle. Vertaistukea kaivattiin erityisesti lapsikaappauksen tai sen uhan käsittelyyn, mutta suuri merkitys koettiin olevan myös suhteilla lapsen ei-suomalaista kulttuuria edustavien kanssa.

Vertaisilta saatavan tuen lisäksi hyväksi koettiin viranomaisilta saatu tuki ja kannustus, joten yhdeksi opasvihkosen kohderyhmäksi muodostuivatkin viranomaiset, kuten päiväkodin, neuvolan ja lastensuojelun työntekijät. Vihkosesta hyötyisivät näin ollen niin tukea kasvatukseen kaipaavat vanhemmat kuin heidän parissaan työskentelevät viranomaiset.

Tutkimuksesta tehtyjen johtopäätösten perusteella koottiin opasvihkonen, joka tarjoaa tietoa sekä käytännöllisiä tapoja tukea lapsen kaksikulttuurisuutta. Muun muassa Kaapatut Lapset ry arvioi vihkosta prosessin eri vaiheissa. Arviointi oli pääsääntöisesti myönteistä ja vihkosta muokattiin palautteen pohjalta.
Asiasanat: monikulttuurisuus, kaksikielisyys, identiteetti, kulttuuri-identiteetti, etninen identiteetti, lapset, tukeminen, kasvatus, vanhemmat, ristiriidat
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste