KORVAUSHOITOON JONOTTAVAT JA KORVAUSHOIDOSSA OLEVAT ASIAKKAAT : huumetyöntekijöiden näkökulma palvelujen ja tuen tarpeesta
Peltola, Emilia; Simpanen, Minja (2011)
Peltola, Emilia
Simpanen, Minja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816038
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Peltola Emilia ja Simpanen Minja. Korvaushoitoon jonottavat ja korvaushoidossa olevat asiakkaat. Huumetyöntekijöiden näkökulma palvelujen ja tuen tarpeesta. Helsinki, syksy 2011, 63 s, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiaattiriippuvaisten korvaushoitoon jonottavien ja korvaushoidossa olevien asiakkaiden palvelujen ja tuen tarve, sekä kuinka tavoittaa asiakkaat ja motivoida heitä palveluihin. Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi Kalliolan Setlementin kehittämisyksikön Linkki-projekti.
Laadullinen tutkimus toteutettiin seitsemällä teemahaastattelulla, joista yhteen osallistui kaksi työntekijää. Haastateltavat valikoituivat Linkki-projektin työntekijöiden avulla. He toimivat huumetyöntekijöinä eri päihdehuollon yksiköissä. Haastattelut toteutettiin kevään 2010 aikana. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan korvaushoitoon jonottavat ja korvaushoidossa jo olevat asiakkaat tarvitsevat yleensä tukea samoissa asioissa. Molemmissa vaiheissa tarvitaan vertaistukea, toiminnallisia ryhmiä ja palveluohjausta. Tuen tarve lähtee perustarpeista, kuten asumisesta. Jononaikaisessa hoidossa olevat tarvitsevat lisäksi realistista tietoa siitä, mitä korvaushoito on.
Tutkimus osoitti, että korvaushoitoon jonottavat asiakkaat tavoitetaan jalkautumalla asiakkaiden pariin. Asiakkaat löytyvät matalan kynnyksen palveluista, kuten terveysneuvontapisteistä. Vertaistoiminta auttaa motivoimaan ja tavoittamaan sekä hoidossa olevia että hoitoon jonottavia asiakkaita. Luottamus työntekijöihin on tärkeää.
Asiasanat: korvaushoito, opiaatit, riippuvuus, huumeongelmat, palvelut, hoitotarve, motivaatio, tukeminen, asiakkaat, palveluohjaus, päihdetyö, kvalitatiivinen tutkimus
Peltola Emilia ja Simpanen Minja. Korvaushoitoon jonottavat ja korvaushoidossa olevat asiakkaat. Huumetyöntekijöiden näkökulma palvelujen ja tuen tarpeesta. Helsinki, syksy 2011, 63 s, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiaattiriippuvaisten korvaushoitoon jonottavien ja korvaushoidossa olevien asiakkaiden palvelujen ja tuen tarve, sekä kuinka tavoittaa asiakkaat ja motivoida heitä palveluihin. Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi Kalliolan Setlementin kehittämisyksikön Linkki-projekti.
Laadullinen tutkimus toteutettiin seitsemällä teemahaastattelulla, joista yhteen osallistui kaksi työntekijää. Haastateltavat valikoituivat Linkki-projektin työntekijöiden avulla. He toimivat huumetyöntekijöinä eri päihdehuollon yksiköissä. Haastattelut toteutettiin kevään 2010 aikana. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan korvaushoitoon jonottavat ja korvaushoidossa jo olevat asiakkaat tarvitsevat yleensä tukea samoissa asioissa. Molemmissa vaiheissa tarvitaan vertaistukea, toiminnallisia ryhmiä ja palveluohjausta. Tuen tarve lähtee perustarpeista, kuten asumisesta. Jononaikaisessa hoidossa olevat tarvitsevat lisäksi realistista tietoa siitä, mitä korvaushoito on.
Tutkimus osoitti, että korvaushoitoon jonottavat asiakkaat tavoitetaan jalkautumalla asiakkaiden pariin. Asiakkaat löytyvät matalan kynnyksen palveluista, kuten terveysneuvontapisteistä. Vertaistoiminta auttaa motivoimaan ja tavoittamaan sekä hoidossa olevia että hoitoon jonottavia asiakkaita. Luottamus työntekijöihin on tärkeää.
Asiasanat: korvaushoito, opiaatit, riippuvuus, huumeongelmat, palvelut, hoitotarve, motivaatio, tukeminen, asiakkaat, palveluohjaus, päihdetyö, kvalitatiivinen tutkimus