Kasvun kansio päiväkoti Vankkurin varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen tukena : koulutusiltapäivä kasvun kansiosta päiväkoti Vankkurissa
Nevalainen, Heidi; Simula, Minna (2011)
Nevalainen, Heidi
Simula, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815997
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nevalainen, Heidi & Simula, Minna. Kasvun kansio päiväkoti Vankkurin varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen tukena: koulutusiltapäivä kasvun kansiosta päiväkoti Vankkurissa. Helsinki, syksy 2011, 59s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi(AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on koulutusiltapäivien avulla yhdessä päi-väkoti Vankkurin kasvatushenkilöstön kanssa kehittää kasvun kansiota työntekijän työvälineenä, sekä yhdistämään se päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan (Vasu). Henkilökunta toivoi mahdollisuutta tarkastella ja saada lisää tietoa kasvun kansion käytöstä opinnäytetyömme avulla. Pyrimme osoittamaan, että Vasu ja kasvun kansio täydentävät toisiaan varhaiskasvatustyössä. Tavoitteena on siis tuoda Vasu kasvun kansion avulla lähemmäksi arjen työtä päiväkodissa.
Opinnäytetyömme liittyy Varhaiskasvatuksen kehittämiskeskuksen VKK-metron hankkeeseen, jonka tavoitteena päiväkoti Vankkurissa on lapsen ja vanhempien osallisuuden lisääminen päiväkodin arjessa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin päiväkoti Vankkurin toiveiden mukaisesti, ja samalla se tukee päiväkoti Vankkurissa jo olemassa olevaa kehittävää työotetta.
Opinnäytetyön aineistona olemme käyttäneet kirjallisuutta varhaiskasvatukses-ta. Hyödynsimme Vankkurista tulleita mielipiteitä, näkemyksiä ja kysymyksiä, haastattelulomaketta ja koulutusiltapäivästä tullutta palautetta.
Opinnäytetyömme antoi kasvatushenkilökunnalle uutta tietoa, näkemyksiä, ideoita ja mahdollisuuden ammatillisuutta kehittäviin keskusteluihin. Henkilökunnalta saadun palautteen myötä teimme johtopäätöksen, että vaikka päiväkodin kasvatushenkilöt ovat kokeneita ja ammattitaitoisia, tarvitaan arjen työhön yhteinen teema, jonka avulla varhaiskasvatuksen toimintaa suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti. Tällä kertaa saimme tarjota opinnäytetyömme avulla Vankkuriin teeman, jonka toivomme jatkuvan ja kehittyvän yhdeksi Vankkurin työmenetelmäksi.
Asiasanat: henkilöstökoulutus, varhaiskasvatus, suunnitelmat, osallisuus, lapset, työvälineet, kehittäminen
Nevalainen, Heidi & Simula, Minna. Kasvun kansio päiväkoti Vankkurin varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen tukena: koulutusiltapäivä kasvun kansiosta päiväkoti Vankkurissa. Helsinki, syksy 2011, 59s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi(AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on koulutusiltapäivien avulla yhdessä päi-väkoti Vankkurin kasvatushenkilöstön kanssa kehittää kasvun kansiota työntekijän työvälineenä, sekä yhdistämään se päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan (Vasu). Henkilökunta toivoi mahdollisuutta tarkastella ja saada lisää tietoa kasvun kansion käytöstä opinnäytetyömme avulla. Pyrimme osoittamaan, että Vasu ja kasvun kansio täydentävät toisiaan varhaiskasvatustyössä. Tavoitteena on siis tuoda Vasu kasvun kansion avulla lähemmäksi arjen työtä päiväkodissa.
Opinnäytetyömme liittyy Varhaiskasvatuksen kehittämiskeskuksen VKK-metron hankkeeseen, jonka tavoitteena päiväkoti Vankkurissa on lapsen ja vanhempien osallisuuden lisääminen päiväkodin arjessa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin päiväkoti Vankkurin toiveiden mukaisesti, ja samalla se tukee päiväkoti Vankkurissa jo olemassa olevaa kehittävää työotetta.
Opinnäytetyön aineistona olemme käyttäneet kirjallisuutta varhaiskasvatukses-ta. Hyödynsimme Vankkurista tulleita mielipiteitä, näkemyksiä ja kysymyksiä, haastattelulomaketta ja koulutusiltapäivästä tullutta palautetta.
Opinnäytetyömme antoi kasvatushenkilökunnalle uutta tietoa, näkemyksiä, ideoita ja mahdollisuuden ammatillisuutta kehittäviin keskusteluihin. Henkilökunnalta saadun palautteen myötä teimme johtopäätöksen, että vaikka päiväkodin kasvatushenkilöt ovat kokeneita ja ammattitaitoisia, tarvitaan arjen työhön yhteinen teema, jonka avulla varhaiskasvatuksen toimintaa suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti. Tällä kertaa saimme tarjota opinnäytetyömme avulla Vankkuriin teeman, jonka toivomme jatkuvan ja kehittyvän yhdeksi Vankkurin työmenetelmäksi.
Asiasanat: henkilöstökoulutus, varhaiskasvatus, suunnitelmat, osallisuus, lapset, työvälineet, kehittäminen