Havainnoi, tunnista ja ota puheeksi : Palmu-palvelumalli kehittämishankkeen väkivaltakoulutuksiin osallituneiden näkemyksiä ja käsityksiä koulutuksista.
Jauhiainen, Sari (2011)
Jauhiainen, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815790
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jauhiainen Sari. Havainnoi, tunnista ja ota puheeksi. Palmu-palvelumallin kehittämishankkeen väkivaltakoulutuksiin osallistuneiden näkemyksiä ja käsityksiä saamistaan koulutuksista. Helsinki, syksy 2011, 69 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Havainnoi, tunnista ja ota puheeksi on empiirinen tutkimustyö Palmu-palvelumalli kehittämishankkeen väkivaltakoulutuksista, jotka olivat kohdistettu vastaanottokeskuksien henkilökunnalle ja maahanmuuttotyön parissa työskenteleville.
Opinnäytetyössäni tutkin vastaanottokeskuksissa ja maahanmuuttotyössä työskentelevien näkemyksiä ja kokemuksia Palmu-palvelumallimenetelmä hankeen väkivaltakoulutuksista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin Miten Palmu-palvelumallimenetelmän väkivaltakoulutukset lisäävät vastaanottokeskuksien ja maahanmuuttotyön parissa tekevien työntekijöiden valmiuksia kohdata väkivaltaa kokeneet turvapaikanhakijanaiset, nuoret ja lapset ja Miten opitut menetelmät ovat sovellettavissa käytäntöön.
Tutkimusaineistot koostuivat vuosien 2009, 2010 ja 2011 aikavälillä kerätyistä palautelomakkeista, teemahaastatteluista ja puhelinhaastatteluista johtoryhmälle.
Aineistosta tein määrällisen ja laadullisen tutkimuksen. Tutkimustulos osoitti väkivaltakoulutuksien lisänneen vastaanottokeskuksien työntekijöiden ja maa-hanmuuttoasioiden parissa työskentelevien valmiuksia tunnistaa väkivallan uhrit, sekä vastaanottokeskuksien työntekijöiden ja esimiesten mielestä koulutuksen avulla oli lisätty henkilökunnan valmiuksia ja rohkeutta ottaa puheeksi vaikeasti tunnistettava väkivalta.
Johtopäätöksenäni oli, että sosiaalialan- ja terveydenhuollon ammattilaisten tulee saada lisää koulutusta eri kulttuurista tulleiden asiakkaiden kohtaamiseen.
Asiasanat: Vastaanottokeskukset, turvapaikanhakijat, väkivalta, koulutus, uhrit, tunnistaminen, pakolaistyö
Jauhiainen Sari. Havainnoi, tunnista ja ota puheeksi. Palmu-palvelumallin kehittämishankkeen väkivaltakoulutuksiin osallistuneiden näkemyksiä ja käsityksiä saamistaan koulutuksista. Helsinki, syksy 2011, 69 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Havainnoi, tunnista ja ota puheeksi on empiirinen tutkimustyö Palmu-palvelumalli kehittämishankkeen väkivaltakoulutuksista, jotka olivat kohdistettu vastaanottokeskuksien henkilökunnalle ja maahanmuuttotyön parissa työskenteleville.
Opinnäytetyössäni tutkin vastaanottokeskuksissa ja maahanmuuttotyössä työskentelevien näkemyksiä ja kokemuksia Palmu-palvelumallimenetelmä hankeen väkivaltakoulutuksista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin Miten Palmu-palvelumallimenetelmän väkivaltakoulutukset lisäävät vastaanottokeskuksien ja maahanmuuttotyön parissa tekevien työntekijöiden valmiuksia kohdata väkivaltaa kokeneet turvapaikanhakijanaiset, nuoret ja lapset ja Miten opitut menetelmät ovat sovellettavissa käytäntöön.
Tutkimusaineistot koostuivat vuosien 2009, 2010 ja 2011 aikavälillä kerätyistä palautelomakkeista, teemahaastatteluista ja puhelinhaastatteluista johtoryhmälle.
Aineistosta tein määrällisen ja laadullisen tutkimuksen. Tutkimustulos osoitti väkivaltakoulutuksien lisänneen vastaanottokeskuksien työntekijöiden ja maa-hanmuuttoasioiden parissa työskentelevien valmiuksia tunnistaa väkivallan uhrit, sekä vastaanottokeskuksien työntekijöiden ja esimiesten mielestä koulutuksen avulla oli lisätty henkilökunnan valmiuksia ja rohkeutta ottaa puheeksi vaikeasti tunnistettava väkivalta.
Johtopäätöksenäni oli, että sosiaalialan- ja terveydenhuollon ammattilaisten tulee saada lisää koulutusta eri kulttuurista tulleiden asiakkaiden kohtaamiseen.
Asiasanat: Vastaanottokeskukset, turvapaikanhakijat, väkivalta, koulutus, uhrit, tunnistaminen, pakolaistyö