Arkikeskustelua kasvattajien kanssa : vanhempien kokemuksia päiväkodin tulo- ja hakutilanteiden vuorovaikutuksesta
Kohonen, Tommi; Kiviniemi, Teija (2011)
Kohonen, Tommi
Kiviniemi, Teija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715746
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kiviniemi, Teija and Kohonen, Tommi.
Arkikeskustelua kasvattajien kanssa : vanhempien kokemuksia päiväkodin tulo- ja hakutilanteiden vuorovaikutuksesta
Diak Etelä, Helsinki syksy 2011, 71s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien kokemuksia päiväkodin tulo- ja hakutilanteiden vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyöllä tuotettiin näkökulmia päivähoidon ammattikasvattajille siitä, kuinka merkityksellisiä arkiset kohtaamiset ja niihin liittyvän vuorovaikutuksen sisällöt ja painotukset ovat yhteisen kasvatuskumppanuuden ja luottamuksen rakentumiselle.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyk-senä käytettiin Urie Bronfenbrennerin ekologisten systeemien teoriamallia. Opinnäytetyön materiaali kerättiin teemahaastatteluilla seitsemältä vanhemmalta. Haastattelut toteutettiin kahdesta helsinkiläisestä päiväkodista keväällä 2011. Haastattelumateriaali analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Vanhemmat nostivat haastatteluissa esiin tulo- ja hakutilanteisiin liittyviä seikkoja, joista tärkeimpiä olivat lapsen ja vanhemman huomiointi, rauhallinen tunnelma ja tuttu henkilökunta. Vanhemmat arvostivat tulotilanteissa vuorovaikutuksen sävyn lämpöä ja tunnelman kiireettömyyttä. Keskustelun ymmärrettiin jäävän usein lähinnä tiedottamiseksi. Hakutilanteissa vanhemmat halusivat keskustella perushoidollisista sisällöistä, lapsensa päivän kulusta ja sosiaalisesta kehittymisestä, sekä kasvatuksellisista kysymyksistä. Vanhemmat kuvasivat arkikeskusteluja luottamusta rakentavana vuorovaikutustilanteena.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että arkikeskusteluilla on merkittävä rooli onnistuneen kasvatuskumppanuuden rakentamisessa. Luontevien arkikeskustelujen avulla vanhemmat voivat kasvattaa luottamustaan päivähoitohenkilöstöön ja päivähoidon instituutio näyttäytyy vanhemmille kodikkaampana. Arkikeskustelulla on myös suuri merkitys pyrittäessä lisäämään vanhempien osallisuutta lapsensa päivähoitoon liittyvissä kysymyksissä.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, päivähoito, vanhemmat, vuorovaikutus
Kiviniemi, Teija and Kohonen, Tommi.
Arkikeskustelua kasvattajien kanssa : vanhempien kokemuksia päiväkodin tulo- ja hakutilanteiden vuorovaikutuksesta
Diak Etelä, Helsinki syksy 2011, 71s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien kokemuksia päiväkodin tulo- ja hakutilanteiden vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyöllä tuotettiin näkökulmia päivähoidon ammattikasvattajille siitä, kuinka merkityksellisiä arkiset kohtaamiset ja niihin liittyvän vuorovaikutuksen sisällöt ja painotukset ovat yhteisen kasvatuskumppanuuden ja luottamuksen rakentumiselle.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyk-senä käytettiin Urie Bronfenbrennerin ekologisten systeemien teoriamallia. Opinnäytetyön materiaali kerättiin teemahaastatteluilla seitsemältä vanhemmalta. Haastattelut toteutettiin kahdesta helsinkiläisestä päiväkodista keväällä 2011. Haastattelumateriaali analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Vanhemmat nostivat haastatteluissa esiin tulo- ja hakutilanteisiin liittyviä seikkoja, joista tärkeimpiä olivat lapsen ja vanhemman huomiointi, rauhallinen tunnelma ja tuttu henkilökunta. Vanhemmat arvostivat tulotilanteissa vuorovaikutuksen sävyn lämpöä ja tunnelman kiireettömyyttä. Keskustelun ymmärrettiin jäävän usein lähinnä tiedottamiseksi. Hakutilanteissa vanhemmat halusivat keskustella perushoidollisista sisällöistä, lapsensa päivän kulusta ja sosiaalisesta kehittymisestä, sekä kasvatuksellisista kysymyksistä. Vanhemmat kuvasivat arkikeskusteluja luottamusta rakentavana vuorovaikutustilanteena.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että arkikeskusteluilla on merkittävä rooli onnistuneen kasvatuskumppanuuden rakentamisessa. Luontevien arkikeskustelujen avulla vanhemmat voivat kasvattaa luottamustaan päivähoitohenkilöstöön ja päivähoidon instituutio näyttäytyy vanhemmille kodikkaampana. Arkikeskustelulla on myös suuri merkitys pyrittäessä lisäämään vanhempien osallisuutta lapsensa päivähoitoon liittyvissä kysymyksissä.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, päivähoito, vanhemmat, vuorovaikutus