PÄIVÄHOITOYHTEISTYÖTÄ KEHITTÄMÄSSÄ : Tuusulan päivähoidon varhaiskasvattajien käsityksiä uskonnollis–katsomuksellisen orientaation toteutuk-sesta seurakunnan kanssa
Hemmilä, Katja (2011)
Hemmilä, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715735
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hemmilä Katja; Päivähoitoyhteistyötä kehittämässä – Tuusulan päivähoidon varhaiskasvattajien käsityksiä uskonnollis–katsomuksellisen orientaation toteutuksesta seurakunnan kanssa. syksy 2011. 43s, 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tutkimus on työelämälähtöinen. Aiheena olivat päivähoidon varhaiskasvattajien käsitykset siitä, miten uskonnollis–katsomuksellinen orientaatio toteutuu päivähoidossa, sekä miten seurakunta tukee päivähoidon uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota.
Selvityksen tarkoituksena on saada tietää varhaiskasvattajien käsitykset siitä, miten päivähoidossa toteutetaan uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota. Tukeeko pikkukirkko/ pyhäkoulu päivähoidon uskonnollis – katsomuksellista orientaatiota, entä mitkä ovat tuen muodot. Mitä kehitettävää on päivähoidon ja seurakunnan yhteistyössä varhaiskasvattajien käsitysten mukaan.
Selvitys on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin neljästä Tuusulan päiväkodista kyselykaavakkeen avulla, käyttäen monivalinta- ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineiston analyysissä vastaukset luokitettiin teemoiksi, jotka kuvastavat sitä, mitä pikkukirkko/ pyhäkoulu merkitsee päivähoidon varhaiskasvattajille.
Tulosten mukaan päivähoidon varhaiskasvattajat toteuttavat uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota huomioimalla lasten kanssa kirkkopyhät, pääasiassa joulun ja pääsiäisen. Varhaiskasvattajien käsitysten mukaan pikkukirkko/ pyhäkoulu tukee päivähoidon uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota. Muut varhaiskasvatuksen ja seurakunnan toteuttamat yhteistyömuodot ovat joulukirkko, pääsiäisvaellus, kotikirkko tutuksi eskareille ja kirkkoon tutustuminen.
Selvityksen perusteella päivähoidon varhaiskasvattajien ja seurakunnan työntekijöiden tulisi käydä keskustelua siitä, mitä uskonnollis–katsomuksellinen orientaatio tarkoittaa päivähoidossa ja miten seurakunta voisi tukea varhaiskasvattajia, heidän itse toteuttaessaan uskontokasvatusta. Asian selkiytyessä mahdollistuu päivähoidon yhteyshenkilön ja seurakunnan työntekijän pikkukirkko/ pyhäkoulun suunnittelu ja toteuttaminen niin, että se palvelee varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvää uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota.
Asiasanat: uskontokasvatus, varhaiskasvatus, yhteistýö, päivähoito, seurakunnat
Hemmilä Katja; Päivähoitoyhteistyötä kehittämässä – Tuusulan päivähoidon varhaiskasvattajien käsityksiä uskonnollis–katsomuksellisen orientaation toteutuksesta seurakunnan kanssa. syksy 2011. 43s, 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tutkimus on työelämälähtöinen. Aiheena olivat päivähoidon varhaiskasvattajien käsitykset siitä, miten uskonnollis–katsomuksellinen orientaatio toteutuu päivähoidossa, sekä miten seurakunta tukee päivähoidon uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota.
Selvityksen tarkoituksena on saada tietää varhaiskasvattajien käsitykset siitä, miten päivähoidossa toteutetaan uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota. Tukeeko pikkukirkko/ pyhäkoulu päivähoidon uskonnollis – katsomuksellista orientaatiota, entä mitkä ovat tuen muodot. Mitä kehitettävää on päivähoidon ja seurakunnan yhteistyössä varhaiskasvattajien käsitysten mukaan.
Selvitys on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin neljästä Tuusulan päiväkodista kyselykaavakkeen avulla, käyttäen monivalinta- ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineiston analyysissä vastaukset luokitettiin teemoiksi, jotka kuvastavat sitä, mitä pikkukirkko/ pyhäkoulu merkitsee päivähoidon varhaiskasvattajille.
Tulosten mukaan päivähoidon varhaiskasvattajat toteuttavat uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota huomioimalla lasten kanssa kirkkopyhät, pääasiassa joulun ja pääsiäisen. Varhaiskasvattajien käsitysten mukaan pikkukirkko/ pyhäkoulu tukee päivähoidon uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota. Muut varhaiskasvatuksen ja seurakunnan toteuttamat yhteistyömuodot ovat joulukirkko, pääsiäisvaellus, kotikirkko tutuksi eskareille ja kirkkoon tutustuminen.
Selvityksen perusteella päivähoidon varhaiskasvattajien ja seurakunnan työntekijöiden tulisi käydä keskustelua siitä, mitä uskonnollis–katsomuksellinen orientaatio tarkoittaa päivähoidossa ja miten seurakunta voisi tukea varhaiskasvattajia, heidän itse toteuttaessaan uskontokasvatusta. Asian selkiytyessä mahdollistuu päivähoidon yhteyshenkilön ja seurakunnan työntekijän pikkukirkko/ pyhäkoulun suunnittelu ja toteuttaminen niin, että se palvelee varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvää uskonnollis–katsomuksellista orientaatiota.
Asiasanat: uskontokasvatus, varhaiskasvatus, yhteistýö, päivähoito, seurakunnat
