Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimijuutta Tyttökerhossa : ylisukupolvista yhteistoimintaa viisivuotiaille tytöille ja ikääntyneille naisille

Linnoinen, Maaria; Sarlin, Jessica (2011)

 
Avaa tiedosto
Helsinki_Linnoinen_Sarlin_2011.pdf (749.5Kt)
Lataukset: 


Linnoinen, Maaria
Sarlin, Jessica
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515526
Tiivistelmä
Linnoinen, Maaria & Sarlin, Jessica. Toimijuutta Tyttökerhossa. Ylisukupolvista yhteistoimintaa viisivuotiaille tytöille ja ikääntyneille naisille. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 82 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää sukupolvityötä varhaiskasvatuksen ja gerontologisen sosiaalityön kontekstissa. Sukupolvityötä kehitettiin järjestämällä kuusi yhteistoimintatuokiota, jotka yhdessä muodostivat Tyttökerhon. Tuokioiden toteutuksen tavoitteita olivat ylisukupolvisten kohtaamisten mahdollistaminen ja osallistujien aktiivinen toimijuus Tyttökerhon toteutuksessa käytettiin toiminnallisia menetelmiä. Kerhoon osallistui kolme ikääntynyttä naista ja neljä viisivuotiasta tyttöä. Yhteistyötahoja olivat eräät Helsingin kaupungin sosiaaliviraston päiväkoti ja päivätoimintayksikkö.

Toimintaa arvioitiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Haastattelujen tavoitteena oli arvioida, minkälaisia kokemuksia osallistujilla ja yhteistyötahojen työntekijöillä oli Tyttökerhosta. Haastatteluaineiston perustella kokemukset Tyttökerhosta olivat pääsääntöisesti myönteisiä. Lämmin ilmapiiri ja yhteinen keskustelu tukivat ylisukupolvisten kohtaamisten mahdollistumista. Havainnoinnin tavoitteena oli arvioida sitä, mikä esti toimijuuden toteutumista Tyttökerhon toiminnoissa. Toimijuutta tarkasteltiin Jyrkämän (2007) toimijuuden modaliteettien teorian avulla. Modaliteetit ovat kuusi erillistä, toisiinsa kytkeytyvää ulottuvuutta: kyetä, täytyä, voida, tuntea, haluta ja osata. Toimijuus muodostuu näiden modaalisten ulottuvuuksien kokonaisdynamiikkana. Havainnointiaineiston perusteella toimijuuden toteutumista Tyttökerhossa estivät useimmiten osaamisen puutteet. Seuraavaksi eniten korostuivat lasten ikä- ja kehitystasoon sekä ikäihmisten toimintakykyyn liittyvät toimijuuden rajoitteet. Tyttökerhon toiminnoissa toimijuus estyi harvoin haluamisen, voimisen ja tuntemisen modaliteettien alueilla.

Tyttökerhon avulla sukupolvityötä kehitettiin paikallisella tasolla, sillä yhteistyötahojen välillä ei ollut aiemmin järjestelmällistä yhteistyötä. Tyttökerhon toteutuksessa menetelmien toiminnallisuus ja pieni ryhmäkoko tukivat ylisukupolvisten kohtaamisten tapahtumista sekä osallistujien toimijuutta. Tyttökerhossa toimijuuden toteutumista edisti myös toimintojen mukauttaminen osallistujien yksilöllisyys huomioiden.

Asiasanat: varhaiskasvatus, sosiaalityö, vanhustyö, yhteistyö, toimijuus, pienryhmät, toiminnalliset menetelmät
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste