Lasten laulu kasvaa aikuisen laulusta : lasten laulamista edistäviä musiikkituokioita päiväkodissa
Jaakkonen, Vera (2011)
Jaakkonen, Vera
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114961
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jaakkonen, Vera. Lasten laulu kasvaa aikuisen laulusta. Lasten laulamista edistäviä musiikkituokioita päiväkodissa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 87 s., 3 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli produktin, eli lauluoppaan tuottaminen päiväkodissa lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Produkti on opas, joka sisältää musiikkituokioiden sarjan lasten laulamisen edistämiseksi ja päiväkodin henkilökunnan työvälineeksi. Henkilöstölle annetaan ideoita, kuinka tuokioiden tietoisen, menetelmällisen ja suunnitelmallisen järjestelmän avulla voidaan kehittää laulamisen käyttöä päiväkodin musiikkikasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostuu seitsemästä musiikkituokiosta, joiden keskeinen tehtävä on laulaminen ja laulamisen opettaminen 4–6-vuotiaille lapsille. Tuokioiden aiheina ovat ystävyys, yhteistyön ilo, kesän värit sekä kesän ilo – uiminen. Kaikki tuokiot liittyvät kevätjuhlaan. Musiikkituokiot sisältävät musiikkikasvatuksen keskeisiä osia: musiikkiliikuntaa, musisointia ja laulamista. Laulaminen on keskeinen osa. Tuokioiden sarja toimii mallina, jota on helppo sopeuttaa myös muihin päiväkodin juhliin ja tapahtumiin. Musiikkituokioiden luovat harjoitukset olen keksinyt itse ja olen valinnut laulut lasten ikäryhmän mukaan.
Musiikkituokioita on kokeiltu yhdessä päiväkodissa sen lapsiryhmällä sekä henkilökunnalla. Sekä päiväkodin henkilökunnalta että ryhmän lapsilta kerättiin palautetta musiikkituokioiden onnistumisesta. Palautteista on koottu yhteenveto. Päiväkodissa henkilökunta koki, että musiikkituokiot olivat melko toimivia kokonaisuuksia. Ne ja laulaminen koettiin myös hyödyllisiksi ja niiden avulla oli helppo opettaa lapsille laulamiseen liittyviä taitoja, ilmaisutaitoja ja sosiaalisia valmiuksia.
Päiväkodin työntekijöiden antama palaute tuokioiden onnistumisesta oli positiivista. Työntekijät vastasivat tekemääni kyselyyn ja arvioivat oppaan suunnittelun ja toteutuksen onnistuneen hyvin ja heidän mielestään opasta voidaan käyttää käytännön apuvälineenä. He uskoivat, että aikuisen rooli on keskeinen tuokiosarjan onnistumisissa.
Asiasanat: päivähoito, musiikkikasvatus, laulaminen, lastenlaulut, oppaat, varhaiskasvatus
Jaakkonen, Vera. Lasten laulu kasvaa aikuisen laulusta. Lasten laulamista edistäviä musiikkituokioita päiväkodissa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 87 s., 3 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli produktin, eli lauluoppaan tuottaminen päiväkodissa lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Produkti on opas, joka sisältää musiikkituokioiden sarjan lasten laulamisen edistämiseksi ja päiväkodin henkilökunnan työvälineeksi. Henkilöstölle annetaan ideoita, kuinka tuokioiden tietoisen, menetelmällisen ja suunnitelmallisen järjestelmän avulla voidaan kehittää laulamisen käyttöä päiväkodin musiikkikasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostuu seitsemästä musiikkituokiosta, joiden keskeinen tehtävä on laulaminen ja laulamisen opettaminen 4–6-vuotiaille lapsille. Tuokioiden aiheina ovat ystävyys, yhteistyön ilo, kesän värit sekä kesän ilo – uiminen. Kaikki tuokiot liittyvät kevätjuhlaan. Musiikkituokiot sisältävät musiikkikasvatuksen keskeisiä osia: musiikkiliikuntaa, musisointia ja laulamista. Laulaminen on keskeinen osa. Tuokioiden sarja toimii mallina, jota on helppo sopeuttaa myös muihin päiväkodin juhliin ja tapahtumiin. Musiikkituokioiden luovat harjoitukset olen keksinyt itse ja olen valinnut laulut lasten ikäryhmän mukaan.
Musiikkituokioita on kokeiltu yhdessä päiväkodissa sen lapsiryhmällä sekä henkilökunnalla. Sekä päiväkodin henkilökunnalta että ryhmän lapsilta kerättiin palautetta musiikkituokioiden onnistumisesta. Palautteista on koottu yhteenveto. Päiväkodissa henkilökunta koki, että musiikkituokiot olivat melko toimivia kokonaisuuksia. Ne ja laulaminen koettiin myös hyödyllisiksi ja niiden avulla oli helppo opettaa lapsille laulamiseen liittyviä taitoja, ilmaisutaitoja ja sosiaalisia valmiuksia.
Päiväkodin työntekijöiden antama palaute tuokioiden onnistumisesta oli positiivista. Työntekijät vastasivat tekemääni kyselyyn ja arvioivat oppaan suunnittelun ja toteutuksen onnistuneen hyvin ja heidän mielestään opasta voidaan käyttää käytännön apuvälineenä. He uskoivat, että aikuisen rooli on keskeinen tuokiosarjan onnistumisissa.
Asiasanat: päivähoito, musiikkikasvatus, laulaminen, lastenlaulut, oppaat, varhaiskasvatus