Kokemusten kautta tietoa ja taitoa toimintaan : Kokemuksellinen oppiminen osana Varkauden seurakunnan ohjaajakoulutusta
Kauhanen, Emma (2011)
Kauhanen, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415351
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli motivoida Varkauden seurakunnan ohjaajakoulutusta käyviä nuoria osallistumaan seurakunnan varhaisnuorisotyöhön ohjaajiksi. Tarkoituksena oli myös luoda toimintamalli, jota seurakunta voisi halutessaan lähteä jalostamaan osaksi ohjaajakoulutusta. Mallin tarkoituksena oli antaa nuorille tietoa varhaisnuorista ja kokemusta ohjaajana toimimisesta kokemuksellisen oppimisen mallia soveltaen.
Ohjatusti nuoret suunnittelivat ja toteuttivat Raamatturastit iltapäivä kerholaisille. Tarkoituksena oli, että nuoret saisivat käytännön kokemusta varhaisnuorista, suunnittelusta ja varhaisnuorten ohjaamisesta. Nuoret saivat alustusta aiheeseen oppituntien ja Raamattutyöskentelyn avulla.
Palautetta projektista kerättiin palautelomakkeiden avulla niin nuorilta itseltään kuin Raamatturasteja seuraamassa olleelta lastenohjaajalta. Palautteen mukaan projekti koettiin hyödylliseksi niin nuorten kuin lastenohjaajankin näkökulmasta. Nuoret kokivat saaneensa hyvää kokemusta ohjaamisesta ja toiminnan suunnittelusta. Valtaosa nuorista myös vastasi hyödyntävänsä kokemusta tulevaisuudessa osallistumalla varhaisnuorten toimintaan ohjaajiksi. Lastenohjaaja löysi kehitettävää rastien aikataulutuksesta ja nuorten ohjaustaidoista. Työn tavoitteet toteutuivat hyvin.
Ohjatusti nuoret suunnittelivat ja toteuttivat Raamatturastit iltapäivä kerholaisille. Tarkoituksena oli, että nuoret saisivat käytännön kokemusta varhaisnuorista, suunnittelusta ja varhaisnuorten ohjaamisesta. Nuoret saivat alustusta aiheeseen oppituntien ja Raamattutyöskentelyn avulla.
Palautetta projektista kerättiin palautelomakkeiden avulla niin nuorilta itseltään kuin Raamatturasteja seuraamassa olleelta lastenohjaajalta. Palautteen mukaan projekti koettiin hyödylliseksi niin nuorten kuin lastenohjaajankin näkökulmasta. Nuoret kokivat saaneensa hyvää kokemusta ohjaamisesta ja toiminnan suunnittelusta. Valtaosa nuorista myös vastasi hyödyntävänsä kokemusta tulevaisuudessa osallistumalla varhaisnuorten toimintaan ohjaajiksi. Lastenohjaaja löysi kehitettävää rastien aikataulutuksesta ja nuorten ohjaustaidoista. Työn tavoitteet toteutuivat hyvin.