Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Dialogisuus ja omakielisyys Yhteiskuntaorientaatiossa: Kokemuksia kotouttavasta kurssista
Ala-Orvola, Minna (2021)
Ala-Orvola, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011748
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin dialogisuuden ja omakielisyyden merkitystä Yhteiskuntaorientaatio-kurssilla, joka on hiljattain Suomeen muuttaneille suunnattu kotoutumista edistävä kurssi. Yhteiskuntaorientaatio-kurssi tarjoaa perustietoa Suomessa elämisestä ja työskentelemisestä sekä vahvistaa maahanmuuttajien ymmärrystä suomalaisesta yhteiskunnasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys kurssille osallistuneiden ja kouluttajien mielestä oli sillä, että kurssi järjestettiin osallistujien omalla kielellä ja siinä hyödynnettiin dialogista opetustapaa. Työn tavoitteena oli kehittää Yhteiskuntaorientaatio-kurssia ja kouluttajien koulutusta entistä laadukkaammaksi tuottamalla tietoa kurssin osallistujien ja kouluttajien kokemuksista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Navigaattori-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto muodostui kurssin kouluttajien ja osallistujien haastatteluista. Aineistoa varten haastateltiin viittä kouluttajaa ja yhdeksää kurssille osallistunutta henkilöä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Kouluttajien ja osallistujien kokemusten perusteella havaittiin, että sekä omakielisyys että dialogisuus mahdollistavat keskustelun käymisen. Keskustelun ja omalla kielellä annettavan opetuksen kautta asioiden koettiin menevän paremmin perille ja ymmärryksen olevan syvällisempää. Omalla kielellä annettava orientaatio koettiin myös sekä taloudellisesti että oppimisen kannalta tehokkaammaksi toteutustavaksi verrattuna tulkattuun kurssiin.
Aineisto antoi viitteitä myös siitä, että dialogisuus kotoutumista edistävässä työssä voi parhaimmillaan olla myös demokratiakasvatusta, joka osallistaa maahanmuuttajia yhteiskunnalliseen keskusteluun. This thesis explored the importance of dialogicality and the use of one’s own language in the case of Civic Orientation (Yhteiskuntaorientaatio) Course, a course for integration aimed at people who newly immigrated to Finland. Civic orientation provides basic information about living and working in Finland and strengthens the understanding of immigrants about Finnish society.
The purpose of the thesis was to study the importance of the course participants and trainers felt that the course was organised in the participants' own language and made use of a dialogical way of teaching. The aim of the thesis was to develop the Civic Orientation Course and training of trainers to make it even of a higher quality by producing information about the experience of participants and trainers in the course. The thesis was carried out in collaboration with the Navigaattori (Navigator) project.
The thesis was carried out as a qualitative study, whose material was formed from interviews with trainers and participants of the course. Five trainers and nine course participants were interviewed for the study. The interview material was analyzed using theory-guiding content analysis.
Based on the experience of the trainers and participants, it was found out that using one’s own language and the dialogical approach enables conversation to take place. Through discussion and teaching in one's language, things were perceived to get better informed and understanding to be more profound. Orientation in one's own language was also perceived both economically and in terms of learning as a more effective way of execution compared to the interpreted course.
The data also provided indications that dialogue in promoting integration may also, at best, be democracy education that engages immigrants in social debate.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys kurssille osallistuneiden ja kouluttajien mielestä oli sillä, että kurssi järjestettiin osallistujien omalla kielellä ja siinä hyödynnettiin dialogista opetustapaa. Työn tavoitteena oli kehittää Yhteiskuntaorientaatio-kurssia ja kouluttajien koulutusta entistä laadukkaammaksi tuottamalla tietoa kurssin osallistujien ja kouluttajien kokemuksista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Navigaattori-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto muodostui kurssin kouluttajien ja osallistujien haastatteluista. Aineistoa varten haastateltiin viittä kouluttajaa ja yhdeksää kurssille osallistunutta henkilöä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Kouluttajien ja osallistujien kokemusten perusteella havaittiin, että sekä omakielisyys että dialogisuus mahdollistavat keskustelun käymisen. Keskustelun ja omalla kielellä annettavan opetuksen kautta asioiden koettiin menevän paremmin perille ja ymmärryksen olevan syvällisempää. Omalla kielellä annettava orientaatio koettiin myös sekä taloudellisesti että oppimisen kannalta tehokkaammaksi toteutustavaksi verrattuna tulkattuun kurssiin.
Aineisto antoi viitteitä myös siitä, että dialogisuus kotoutumista edistävässä työssä voi parhaimmillaan olla myös demokratiakasvatusta, joka osallistaa maahanmuuttajia yhteiskunnalliseen keskusteluun.
The purpose of the thesis was to study the importance of the course participants and trainers felt that the course was organised in the participants' own language and made use of a dialogical way of teaching. The aim of the thesis was to develop the Civic Orientation Course and training of trainers to make it even of a higher quality by producing information about the experience of participants and trainers in the course. The thesis was carried out in collaboration with the Navigaattori (Navigator) project.
The thesis was carried out as a qualitative study, whose material was formed from interviews with trainers and participants of the course. Five trainers and nine course participants were interviewed for the study. The interview material was analyzed using theory-guiding content analysis.
Based on the experience of the trainers and participants, it was found out that using one’s own language and the dialogical approach enables conversation to take place. Through discussion and teaching in one's language, things were perceived to get better informed and understanding to be more profound. Orientation in one's own language was also perceived both economically and in terms of learning as a more effective way of execution compared to the interpreted course.
The data also provided indications that dialogue in promoting integration may also, at best, be democracy education that engages immigrants in social debate.