Mediakasvatuksen tukeminen Pilke musiikkipäiväkoti Taikahelmessä
Knuuttila, Oona; Anniina, Antikainen; Iida, Vuorela (2021)
Knuuttila, Oona
Anniina, Antikainen
Iida, Vuorela
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021828
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Pilke musiikkipäiväkoti Taikahelmen mediakasvatusta, ja näyttää päiväkodin henkilökunnalle, miten digilaitteita voi hyödyntää lasten kanssa opetuksessa. Työn tarkoituksena oli tehdä mediakasvatuksen toteuttamistapoja tutuiksi toiminnallisten tuokioiden ja videon avulla.
Opinnäytetyön aihe oli työelämälähtöinen. Päiväkodin varhaiskasvattajat toivoivat saavansa uusia ideoita menetelmistä, joiden avulla lasten mediataitoja voitaisiin tukea. Opinnäytetyön avulla pyrimme vastaamaan tähän tarpeeseen. Tuokioiden suunnittelussa huomioitiin ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmat ja tämän vuotinen teema, joka on ihminen. Tuokioiden aikana käsiteltiin lapsiryhmän pedagogisiin tavoitteisiin kuuluvia aiheita, kuten ryhmätyö-, tunne- ja itsestä huolehtimisen taitoja, erilaisia digilaitteita- ja menetelmiä hyödyntäen. Tuokioiden suunnittelussa otettiin huomioon myös valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt linjaukset ja tavoitteet.
Tuokiot toteutettiin yhdeksän päiväkodin lapsen kanssa. Lapset olivat iältään noin 5-vuotiaita. Tuokioiden aikana tutustuttiin vuoden teeman pohjalta rajattuihin aiheisiin, erilaisten digilaitteiden ja menetelmien avulla. Jokaiselle viidelle tuokiolle oli määritelty myös omat tavoitteet. Tuokioiden arvioinnissa käytettiin havainnointia. Lapsilta kerättiin lisäksi jokaisen kerran päätteeksi palaute, digimuotoisella palautelomakkeella, jotta saatiin tietoa heidän kokemuksistaan.
Tuokioiden pohjalta tehtiin video, jossa esitellään tuokioiden aikana käytettyjä menetelmiä. Videon tavoitteena on herättää katsojan mielenkiinto aihetta kohtaan ja tarjota inspiraatiota lasten mediakasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Video esiteltiin päiväkodin varhaiskasvattajille, ja heiltä kerättiin palaute videosta digitaalisella palautelomakkeella. Valmis video julkaistiin Pilke musiikkipäiväkoti Taikahelmen julkisella YouTube-kanavalla
Opinnäytetyön aihe oli työelämälähtöinen. Päiväkodin varhaiskasvattajat toivoivat saavansa uusia ideoita menetelmistä, joiden avulla lasten mediataitoja voitaisiin tukea. Opinnäytetyön avulla pyrimme vastaamaan tähän tarpeeseen. Tuokioiden suunnittelussa huomioitiin ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmat ja tämän vuotinen teema, joka on ihminen. Tuokioiden aikana käsiteltiin lapsiryhmän pedagogisiin tavoitteisiin kuuluvia aiheita, kuten ryhmätyö-, tunne- ja itsestä huolehtimisen taitoja, erilaisia digilaitteita- ja menetelmiä hyödyntäen. Tuokioiden suunnittelussa otettiin huomioon myös valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt linjaukset ja tavoitteet.
Tuokiot toteutettiin yhdeksän päiväkodin lapsen kanssa. Lapset olivat iältään noin 5-vuotiaita. Tuokioiden aikana tutustuttiin vuoden teeman pohjalta rajattuihin aiheisiin, erilaisten digilaitteiden ja menetelmien avulla. Jokaiselle viidelle tuokiolle oli määritelty myös omat tavoitteet. Tuokioiden arvioinnissa käytettiin havainnointia. Lapsilta kerättiin lisäksi jokaisen kerran päätteeksi palaute, digimuotoisella palautelomakkeella, jotta saatiin tietoa heidän kokemuksistaan.
Tuokioiden pohjalta tehtiin video, jossa esitellään tuokioiden aikana käytettyjä menetelmiä. Videon tavoitteena on herättää katsojan mielenkiinto aihetta kohtaan ja tarjota inspiraatiota lasten mediakasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Video esiteltiin päiväkodin varhaiskasvattajille, ja heiltä kerättiin palaute videosta digitaalisella palautelomakkeella. Valmis video julkaistiin Pilke musiikkipäiväkoti Taikahelmen julkisella YouTube-kanavalla