Palvelutalossa asuvan henkinen ja hengellinen tukeminen - Koulutuksen suunnittelu hoitajille
Harju, Tiina (2021)
Harju, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella osallistavalla kehittämisellä hoitajille koulutus, joka parantaa hoitajien osaamista palvelutalossa asuvien henkisten ja hengellisten tarpeiden tukemisessa. Tavoitteena oli hoitotyötä tekevien henkisen ja hengellisen hoitotyön osaamisen vahvistaminen. Hoitohenkilökunnan osaamisen lisääntyessä palvelutalossa asuvien henkisiin ja hengellisiin tarpeisiin vastaamisvalmius paranee ja hoitajien hyvinvointi paranee. Kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä koulutus suunniteltiin yhteistyössä Saga Palvelutalo Munkkiniemen hoitajien kanssa.
Vapaamuotoisessa kyselyssä ja haastattelussa palvelutalon hoitajat ilmaisivat toiveensa suunniteltavasta koulutukselta. Koulutuksen sisällössä toivottiin keskittyvän arjen hoitotyöhön esimerkkien avulla ja uskonnollisten elementtien olevan vähemmällä. Suunniteltu koulutus koostuu henkisyyden, hengellisyyden ja spiritualiteetin käsitteistä, suomalaiseen hoitotyöhön kehitetystä Avaus-mallista ja Sairaanhoitajan käsikirjassa esitetystä Potilaan henkisen ja hengellisen tukemisen -tavoista ja kuvioista, joiden teemat ovat vakaumus, diakoninen hoitotyö, hengellinen hoito sekä kohtaamisen ja läsnäolon tavat arjen hoitotyössä. Suunnitellussa koulutuksessa osallistujille mahdollistettiin vuorovaikutteinen rooli. Pari-, ryhmä-, asiakascase- ja optiona Learning cafe - eli oppimiskahvilatyöskentelyissä käsitellään asiakkaiden henkisiä ja hengellisiä tarpeita ja niiden tukemista.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja sensitiivinen. Asiakkaat odottavat hoitajien vastaavan heidän henkisiin ja hengellisiin tarpeisiinsa osana kokonaisvaltaista hoitotyötä. Hoitajat kokevat eksistentiaaliset kysymykset ja henkisiin ja hengellisiin tarpeisiin vastaamisen vaikeaksi. Eksistentiaalisiin tarpeisiin vastaaminen on yksi tärkeä laadukkaan hoidon kriteeri ja hoitohenkilökunnalta edellytetään siihen liittyvää osaamista. Opinnäytetyössä suunniteltiin hoitajille koulutus, sillä koronapandemiatilanne saattaisi estää koulutuksen toteutuksen, kuten tapahtui. Suunniteltua koulutusmallia on mahdollista hyödyntää myöhemmin Saga Palvelutalo Munkkiniemessä ja laajemminkin eri konteksteissa hoitajien henkisen ja hengellisen tukemisen kouluttamisessa.
Asiasanat: henkisyys ja hengellisyys, henkinen ja hengellinen hoito ja tuki, henkiset ja hengelliset tarpeet, spiritualiteetti, vakaumus The aim of the thesis was to plan an education by inclusive development for nurses and practical nurses in order to increase the knowledge of nurses for supporting spiritual needs of residents living at a sheltered home. An objective of the thesis was to improve the knowledge of nurses in spiritual care in nursing. As the knowledge level of the nurses increases, nurses are more ready to support spiritual needs of residents living at the sheltered home and the wellbeing of nurses improves. In the development-oriented thesis the education was planned in cooperation with the nurses from the sheltered home of Saga Care Munkkiniemi.
In an informal enquiry and an interview the nurses pointed out their expectations concerning the education. There was a wish that the content of the education would concentrate on everyday nursing with customer cases and minimising religious elements. Considering those expectations the planned education includes a concept of spirituality, an AVAUS model developed for Finnish nursing culture and matters of spiritual support for a patient presented in Sairaanhoitajan käsikirja (a Finnish Nursing Handbook) and figures with subjects of conviction, diaconal nursing, spiritual care and meeting and presence in everyday nursing. The AVAUS model can be used to determine spiritual needs of patients or customers. An interactive role was allowed for the participants of the planned education. Spiritual needs and supporting them are addressed by pair, group, customer case and optional Learning café methods.
The subject of the thesis is current and sensitive. Customers expect that nurses respond to their spiritual needs as a part of the entire nursing. Existential questions and responding to spiritual needs are complicated according to experiences of nurses. One important criterion for qualified nursing is responding to existential needs and that knowledge is demanded from nurses. In the thesis the education was planned instead of giving it because a COVID-19 pandemic situation might preclude the administration of the education, which, in fact, happened. The planned education model can be later utilised at Saga Care Munkkiniemi and also widely in different contexts for educating nurses in spiritual supporting.
Keywords: Conviction, Spirituality, Spiritual care, Spiritual needs, Spiritual support
Vapaamuotoisessa kyselyssä ja haastattelussa palvelutalon hoitajat ilmaisivat toiveensa suunniteltavasta koulutukselta. Koulutuksen sisällössä toivottiin keskittyvän arjen hoitotyöhön esimerkkien avulla ja uskonnollisten elementtien olevan vähemmällä. Suunniteltu koulutus koostuu henkisyyden, hengellisyyden ja spiritualiteetin käsitteistä, suomalaiseen hoitotyöhön kehitetystä Avaus-mallista ja Sairaanhoitajan käsikirjassa esitetystä Potilaan henkisen ja hengellisen tukemisen -tavoista ja kuvioista, joiden teemat ovat vakaumus, diakoninen hoitotyö, hengellinen hoito sekä kohtaamisen ja läsnäolon tavat arjen hoitotyössä. Suunnitellussa koulutuksessa osallistujille mahdollistettiin vuorovaikutteinen rooli. Pari-, ryhmä-, asiakascase- ja optiona Learning cafe - eli oppimiskahvilatyöskentelyissä käsitellään asiakkaiden henkisiä ja hengellisiä tarpeita ja niiden tukemista.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja sensitiivinen. Asiakkaat odottavat hoitajien vastaavan heidän henkisiin ja hengellisiin tarpeisiinsa osana kokonaisvaltaista hoitotyötä. Hoitajat kokevat eksistentiaaliset kysymykset ja henkisiin ja hengellisiin tarpeisiin vastaamisen vaikeaksi. Eksistentiaalisiin tarpeisiin vastaaminen on yksi tärkeä laadukkaan hoidon kriteeri ja hoitohenkilökunnalta edellytetään siihen liittyvää osaamista. Opinnäytetyössä suunniteltiin hoitajille koulutus, sillä koronapandemiatilanne saattaisi estää koulutuksen toteutuksen, kuten tapahtui. Suunniteltua koulutusmallia on mahdollista hyödyntää myöhemmin Saga Palvelutalo Munkkiniemessä ja laajemminkin eri konteksteissa hoitajien henkisen ja hengellisen tukemisen kouluttamisessa.
Asiasanat: henkisyys ja hengellisyys, henkinen ja hengellinen hoito ja tuki, henkiset ja hengelliset tarpeet, spiritualiteetti, vakaumus
In an informal enquiry and an interview the nurses pointed out their expectations concerning the education. There was a wish that the content of the education would concentrate on everyday nursing with customer cases and minimising religious elements. Considering those expectations the planned education includes a concept of spirituality, an AVAUS model developed for Finnish nursing culture and matters of spiritual support for a patient presented in Sairaanhoitajan käsikirja (a Finnish Nursing Handbook) and figures with subjects of conviction, diaconal nursing, spiritual care and meeting and presence in everyday nursing. The AVAUS model can be used to determine spiritual needs of patients or customers. An interactive role was allowed for the participants of the planned education. Spiritual needs and supporting them are addressed by pair, group, customer case and optional Learning café methods.
The subject of the thesis is current and sensitive. Customers expect that nurses respond to their spiritual needs as a part of the entire nursing. Existential questions and responding to spiritual needs are complicated according to experiences of nurses. One important criterion for qualified nursing is responding to existential needs and that knowledge is demanded from nurses. In the thesis the education was planned instead of giving it because a COVID-19 pandemic situation might preclude the administration of the education, which, in fact, happened. The planned education model can be later utilised at Saga Care Munkkiniemi and also widely in different contexts for educating nurses in spiritual supporting.
Keywords: Conviction, Spirituality, Spiritual care, Spiritual needs, Spiritual support