Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Köyhyyspeli : Sukellus arkeen suomalaisen köyhän roolissa

Saarelainen, Elina (2011)

 
Avaa tiedosto
Saarelainen_Elina.pdf (792.5Kt)
Lataukset: 


Saarelainen, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515572
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Saarelainen, Elina. Köyhyyspeli – Sukellus arkeen suomalaisen köyhän roolissa. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2011, 78 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoni.

Tämä opinnäytetyö on produktio muotoinen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää suomalaisesta köyhyydestä kertova peli diakoniakasvatuksen käyttöön. Työn tavoitteena oli oppia eläytymistä heikommassa taloudellisessa asemassa elävän rooliin sekä vaikuttaa asenteisiin heitä kohtaan.

Pelin suunnittelu alkoi talvella 2009 tutustumalla köyhyyteen liittyvään kirjallisuuteen. Pian alkoi varsinaisen pelin suunnittelu yhteistyössä Lappeen seurakunnan diakoniatiimin kanssa. Jo kesällä 2009 peliä testattiin nuorten kanssa kaksi kertaa ja vielä keväällä 2010 kerran. Peliä on pelattu yhdessä nuorten illassa ja kahden rippikouluryhmän kanssa. Palautetta peli kerroista on kerätty osallistuvan havainnoinnin ja haastattelun menetelmin.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi Köyhyyspeli. Peli on helppo oppia ja siinä on sopivasti sattuman varaisuutta ja muunneltavuutta useammallekin pelikerralle. Pelissä on tarkoituksena kokea kuukauden ajan elämää jonkin suomalaisen köyhäksi määritellyn ihmisen roolissa. Rippikoululaisten palautteen mukaan peli on opettavainen ja viihdyttävä. Joidenkin mielestä peli oli kuitenkin kestoltaan liian pitkä. Pelin kesto on noin 1,5 tuntia.

Työn raportin alussa esitellään köyhyyden esiintymistä maailmalla ja Suomessa. Sen jälkeen pohditaan diakoniatyön roolia köyhyyden suhteen. Tästä edetään lautapelin tekoprosessiin ja tulosten arviointiin. Lopuksi käydään läpi johtopäätökset ja opinnäytetyö prosessin pohdinta. Pelin voi koota tämän opinnäytetyön liitteistä. Lisäksi peliin tarvitaan noppa.

Asiasanat: produktio, diakonia, diakoniakasvatus, köyhyys, lautapelit, pelaami-nen, oppiminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste