Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

VIRSIEN KÄYTTÖ RIPPIKOULUSSA

Tikkanen, Maria (2011)

 
Avaa tiedosto
Tikkanen_Maria.pdf (387.4Kt)
Lataukset: 


Tikkanen, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816049
Tiivistelmä
Tutkimukseni liittyy laajempaan Virsitutkimushankkeeseen. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten rippikouluun osallistuvien nuorten välitön suhtautuminen virsiin ja virsien laulamiseen muuttuu rippikoulun intensiivi- eli leirijaksolla. Tutkimuksen keskeisin teoreettinen viitekehys on musiikkipsykologia.

Tutkimukseni on monimenetelmätutkimus. Tutkimusmenetelmät olivat kysely ja havainnointi. Tutkimus toteutui Langinkosken evankelis-luterilaisessa seurakunnassa kesällä 2011. Tutkimukseen osallistui yksi rippikouluryhmä, jossa rippikoululaisia oli 44. Rippikoululaiset vastasivat rippikoulun intensiivijakson alussa ja lopussa virsiin liittyviin kyselylomakkeisiin. Tämän lisäksi havainnoin virsiin liittyviä tilanteita kuten jumalanpalvelushetkiä ja kanttorin pitämiä musiikin tunteja.

Tutkimukseni mukaan negatiivisesti virsiin ja virsien laulamiseen intensiivijakson alussa suhtautuneet pojat suhtautuivat lopuksi positiivisesti virsiin ja niiden laulamiseen. Tytöt, jotka suhtautuivat virsiin ja virsien laulamiseen aluksi neutraalisti, suhtautuivat intensiivijakson lopuksi positiivisesti virsiin ja niiden laulamiseen. Vastausten mukaan virsistä tuli tärkeämpiä hieman yli puolelle nuorista intensiivijakson aikana. Kolmasosa nuorista ei osannut sanoa, tuliko virsistä heille tärkeämpiä rippileirin intensiivijakson aikana. Havaintojeni mukaan nuorten ajattelutavan muutokset eivät juuri näkyneet heidän käyttäytymisessään virsiin liittyvissä tilanteissa intensiivijakson kuluessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste