Päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunnan kokemuksia simulaatiokoulutuksesta
Ahopelto, Eeva; Järvinen, Erika; Kauppila, Anne (2011)
Ahopelto, Eeva
Järvinen, Erika
Kauppila, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaatiokoulutukseen osallistuneiden kokemuksista koulutuksesta, sekä määritellä koulutuksen kehittämishaasteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilökunnan kokemuksia simulaatiokoulutuksesta.
Tämän määrällisenä tutkimuksena tehdyn opinnäytetyön aineistonkeruu menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jossa oli myös kaksi avointa kysymystä. Aineisto kerättiin Webropol kyselyllä, jonka linkki lähetettiin vastaajille sähköpostin kautta. Kysely lähetettiin Oulun seudun yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan jäsenille, jotka olivat osallistuneet simulaatiokoulutukseen syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Kysely lähetettiin yhteensä 61 henkilölle, joista kyselyyn vastasi 47 (n=61). Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan simulaatiokoulutus kehittää tiimityöskentelytaitoja sekä niiden toimivuutta työpaikalla. Vähiten koulutus kehitti hoitotyön johtajana olemista. Simulaatiokoulutus kehittää hoidon laatua, potilasturvallisuutta, lääkehoidon turvallisuutta ja laiteturvallisuutta. Tuloksista tulee vahvasti ilmi, että simulaatiokoulutus pitäisi saada pysyväksi ja jatkuvaksi osaksi hoitohenkilökunnan koulutusta. Tärkeää olisi myös, että osallistujat sitoutuisivat koulutukseen ja tilat ja tilanteet olisivat tarkoituksen mukaiset. Siten jokainen pystyisi eläytymään tilanteeseen ja koulutuksesta saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä. Johtopäätöksenä voidaan todeta että simulaatiokoulutus on hoitohenkilökunnalle tehokas tapa parantaa hoidon laatua ja potilasturvallisuutta.
Asiasanat: Simulointi, simulaatio, henkilöstökoulutus, tiimityö, hoidon laatu, hoitohenkilöstö
Tämän määrällisenä tutkimuksena tehdyn opinnäytetyön aineistonkeruu menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jossa oli myös kaksi avointa kysymystä. Aineisto kerättiin Webropol kyselyllä, jonka linkki lähetettiin vastaajille sähköpostin kautta. Kysely lähetettiin Oulun seudun yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan jäsenille, jotka olivat osallistuneet simulaatiokoulutukseen syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Kysely lähetettiin yhteensä 61 henkilölle, joista kyselyyn vastasi 47 (n=61). Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan simulaatiokoulutus kehittää tiimityöskentelytaitoja sekä niiden toimivuutta työpaikalla. Vähiten koulutus kehitti hoitotyön johtajana olemista. Simulaatiokoulutus kehittää hoidon laatua, potilasturvallisuutta, lääkehoidon turvallisuutta ja laiteturvallisuutta. Tuloksista tulee vahvasti ilmi, että simulaatiokoulutus pitäisi saada pysyväksi ja jatkuvaksi osaksi hoitohenkilökunnan koulutusta. Tärkeää olisi myös, että osallistujat sitoutuisivat koulutukseen ja tilat ja tilanteet olisivat tarkoituksen mukaiset. Siten jokainen pystyisi eläytymään tilanteeseen ja koulutuksesta saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä. Johtopäätöksenä voidaan todeta että simulaatiokoulutus on hoitohenkilökunnalle tehokas tapa parantaa hoidon laatua ja potilasturvallisuutta.
Asiasanat: Simulointi, simulaatio, henkilöstökoulutus, tiimityö, hoidon laatu, hoitohenkilöstö