Alakouluikäisten lasten perheiden tuen tarve vanhempien käsitysten mukaan
Vanninen, Päivi; Niemi, Eeria (2011)
Vanninen, Päivi
Niemi, Eeria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115008
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Niemi, Eeria & Vanninen, Päivi. Alakouluikäisten lasten perheiden tuen tarve vanhempien käsitysten mukaan. Diak Pohjoinen, Oulu, syksy 2011, 65 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosi-aalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / sosionomi (AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla alakouluikäisten lasten vanhempien käsityksiä perheiden haasteista ja tuen tarpeista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa perhetyön ja diakonisen perhetyön kehittämiseksi Oulun evankelis-luterilaisissa seurakunnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla neljän Oulussa toimivan alakoulun vanhempaintoimikunnan jäseniltä. Kyselylomakkeita jaettiin 64 ja niitä palautettiin 26. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan perheiden arkea koettelevat lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, vanhempien jaksamiseen liittyvät haasteet ja erityistilanteiden kohtaaminen. Vanhemmat kaipasivat kokonaisvaltaista ja helposti saatavilla olevaa tukea perheen arkeen. Vanhemmat odottivat seurakunnalta perheen tuen tarpeisiin vastaamista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvät tukiverkostot edistävät perheiden selviämistä arjen haasteista. Uudenlaisia toimintamalleja tarvitaan erityisesti niiden perheiden arjen tueksi, joiden tukiverkostot ovat vähäiset. Seurakunnan perhetyöhön tarvitaan uusia keinoja tehdä itseään ja toimintaansa tutuksi perheille.
Jatkotutkimushaasteena on saada tietoa kouluterveydenhuollon kehittämisestä, jotta se olisi nykyistä luontevampi jatkumo neuvolalle.
Asiasanat: hyvinvointi, perhe, vanhemmuus, perhetyö, diakonia, kvalitatiivinen tutkimus
Niemi, Eeria & Vanninen, Päivi. Alakouluikäisten lasten perheiden tuen tarve vanhempien käsitysten mukaan. Diak Pohjoinen, Oulu, syksy 2011, 65 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosi-aalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / sosionomi (AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla alakouluikäisten lasten vanhempien käsityksiä perheiden haasteista ja tuen tarpeista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa perhetyön ja diakonisen perhetyön kehittämiseksi Oulun evankelis-luterilaisissa seurakunnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla neljän Oulussa toimivan alakoulun vanhempaintoimikunnan jäseniltä. Kyselylomakkeita jaettiin 64 ja niitä palautettiin 26. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan perheiden arkea koettelevat lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, vanhempien jaksamiseen liittyvät haasteet ja erityistilanteiden kohtaaminen. Vanhemmat kaipasivat kokonaisvaltaista ja helposti saatavilla olevaa tukea perheen arkeen. Vanhemmat odottivat seurakunnalta perheen tuen tarpeisiin vastaamista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvät tukiverkostot edistävät perheiden selviämistä arjen haasteista. Uudenlaisia toimintamalleja tarvitaan erityisesti niiden perheiden arjen tueksi, joiden tukiverkostot ovat vähäiset. Seurakunnan perhetyöhön tarvitaan uusia keinoja tehdä itseään ja toimintaansa tutuksi perheille.
Jatkotutkimushaasteena on saada tietoa kouluterveydenhuollon kehittämisestä, jotta se olisi nykyistä luontevampi jatkumo neuvolalle.
Asiasanat: hyvinvointi, perhe, vanhemmuus, perhetyö, diakonia, kvalitatiivinen tutkimus