Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hengellinen musiikki lapsen kehityksen kokonaisvaltaisena tukena kristillisessä päiväkodissa

Kiiski, Kaisa; Laakkonen, Henna (2011)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Helsinki_Kiiski_2011.pdf (217.4Kt)
Lataukset: 


Kiiski, Kaisa
Laakkonen, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815964
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Kiiski, Kaisa & Laakkonen, Henna. Hengellinen musiikki lapsen kehityksen kokonaisvaltaisena tukena kristillisessä päiväkodissa. Helsinki, syksy 2011, 51s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus sekä lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa tutkimme hengellisen musiikin käyttöä kolmessa kristillisessä päiväkodissa. Tutkimuksemme on osa Virsitutkimushanketta, joka on Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen teologisten tiedekuntien, Sibelius-Akatemian ja Diakonia-ammattikorkeakoulun yhteinen tutkimusprojekti. Yhteistyökumppaneina meillä oli kolme kristillistä päiväkotia pääkaupunkiseudulta: Päiväkoti Agape, päiväkoti Eskimo ja päiväkoti Petra. Työmme kohderyhmäksi rajasimme esiopetusikäiset lapset.
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää hengellisen musiikin käyttöä kristillisessä varhaiskasvatuksessa kokonaisvaltaisen kasvun tukena. Opinnäytetyömme sisällössä toimme esille, kuinka tärkeä osa hengellinen musiikki on uskontokasvatusta. Aineistonkeruumenetelminä käytimme haastattelua ja havainnointia. Havainnoimme päiväkotien musiikkihetkiä ja haastattelimme pienlapsiryhmiä sekä päiväkotien työntekijöitä. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta ja sen asiakirjoja, uskontokasvatusta, esiopetuksen orientaatioita, lapsen psykologista – ja liikunnallista kehitystä, varhaisiän musiikkikasvatusta sekä hengellistä musiikkia.
Tutkimusaineiston pohjalta saimme selville, että kristillisissä päiväkodeissa hengellinen musiikki on monipuolisesti esillä sekä vahvasti läsnä arjessa. Haastatteluiden ja havaintojen pohjalta voimme todeta hengellisen musiikin olevan merkityksellisenä osana uskontokasvatuksessa. Teoria tukee tutkimusaineistoamme, jonka perusteella voimme todeta hengellisen musiikin tukevan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, esiopetus, päivähoito, kristillisyys, päiväkodit, hengellinen musiikki, uskontokasvatus, musiikkikasvatus, lasten kehitys, kvalitatiivinen tutkimus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste