Nuorisotiedotuskeskusten markkinoinnin vertailu : Äänekosken Nurkkeli ja Mallorcan Xarxa Infojove
Tuominen, Taina (2011)
Tuominen, Taina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417143
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on avata Äänekosken Nurkkelin ja Mallorcan Xarxa Infojoven markkinoinnin eroja. Keräsin tietoa näiden nuorisotiedotuskeskusten markkinointitavoista kirjallisuuden, internetin ja henkilökohtaisten kontaktieni avulla sekä hyödyntämällä havaintoja, joita olin tehnyt työharjoittelussani Xarxa Infojovessa. Selvittääkseni Nurkkelin tunnettuutta ja sen markkinoinnin tehokkuutta, tein kyselyn Äänekoskelaisille nuorille. Viime vuonna oli tehty laajempi kysely Nurkkelin tunnettuudesta ja silloin oli käynyt ilmi, että Nurkkelin tunnettuus ei ollut erityisen hyvä. Sen jälkeen Nurkkelille kehitettiin uusia markkinointivälineitä ja markkinointia tehostettiin. Vertailin kyselyitä toisiinsa selvittääkseni onko tunnettuus lisääntynyt tehostetun markkinoinnin avulla.
Tutkimuksen jälkeen selvisi, että nuoret unohtavat helposti kuulleensa Nurkkelista tai edes käyneensä siellä. Markkinointireitit ovat kuitenkin samankaltaiset kuin Xarxa Infojovella, joka on Nurkkelia paljon isompi koordinointikeskus. Xarxa Infojovella markkinointi on vain runsaampaa kuin Nurkkelilla, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa Nurkkelilla on kaksi eri sivustoa käytössä kun taas Xarxa Infojovella niitä on 14. Koska Nurkkeli ei ole painunut kovin hyvin nuorten mieleen, haluaisin kannustaa Nurkkelia ja
muita nuorisotiedotuskeskuksia luovempaan markkinointiin. Haluaisin heidän olevan rohkeita ja toteuttamaan markkinointia, joka jää mieleen.
Markkinointi on aina ajankohtainen aihe. Sen avulla tehdään palvelua ja tuotteita tutuksi kohderyhmälle. Toivon tämä tutkimuksen herättävän ajatuksia nuorisotyöntekijöille, joiden markkinointikeinot eivät tunnu olevan ihan kohdillaan. Toivon tämän myös herättävän luovuuden intoa niille, joiden markkinointi on arkipäiväistynyt samoihin kaavoihin. Erityisesti toivon tästä olevan hyötyä työn tilaajalle Pohjoisen Keski-Suomen nuorisotiedotus- ja osallisuushankkeelle, joka on perustanut nuorisotiedotuspiste Nurkkelin. Pohdin hieman myös nuorisotiedotuksen aseman rakentumista markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointi ei mielestäni riitä hyvän aseman luomiseen. Se voi antaa potkua ja rakentaa perustaa, mutta aseman rakentamiseen tarvitaan jotain muutakin.
Tutkimuksen jälkeen selvisi, että nuoret unohtavat helposti kuulleensa Nurkkelista tai edes käyneensä siellä. Markkinointireitit ovat kuitenkin samankaltaiset kuin Xarxa Infojovella, joka on Nurkkelia paljon isompi koordinointikeskus. Xarxa Infojovella markkinointi on vain runsaampaa kuin Nurkkelilla, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa Nurkkelilla on kaksi eri sivustoa käytössä kun taas Xarxa Infojovella niitä on 14. Koska Nurkkeli ei ole painunut kovin hyvin nuorten mieleen, haluaisin kannustaa Nurkkelia ja
muita nuorisotiedotuskeskuksia luovempaan markkinointiin. Haluaisin heidän olevan rohkeita ja toteuttamaan markkinointia, joka jää mieleen.
Markkinointi on aina ajankohtainen aihe. Sen avulla tehdään palvelua ja tuotteita tutuksi kohderyhmälle. Toivon tämä tutkimuksen herättävän ajatuksia nuorisotyöntekijöille, joiden markkinointikeinot eivät tunnu olevan ihan kohdillaan. Toivon tämän myös herättävän luovuuden intoa niille, joiden markkinointi on arkipäiväistynyt samoihin kaavoihin. Erityisesti toivon tästä olevan hyötyä työn tilaajalle Pohjoisen Keski-Suomen nuorisotiedotus- ja osallisuushankkeelle, joka on perustanut nuorisotiedotuspiste Nurkkelin. Pohdin hieman myös nuorisotiedotuksen aseman rakentumista markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointi ei mielestäni riitä hyvän aseman luomiseen. Se voi antaa potkua ja rakentaa perustaa, mutta aseman rakentamiseen tarvitaan jotain muutakin.