SE OLI HENKIREIKÄ! Asiakkaiden kokemuksia SOSKU-hankkeen mentelmistä kohti työllistymistä edistäviä palveluita
Mäkipää, Tarja (2021)
Mäkipää, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011766
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin SOSKU- hankkeessa olleiden asiakkaiden kokemuksia kuntoutuksessa käytetyistä menetelmistä. Tarkoituksena oli tulosten perusteella saada tietoa niistä menetelmistä, jotka auttoivat asiakasta kohti työllistymistä edistäviä palveluita, sekä niistä mitkä kaipaavat kehittämistä. Näiden perusteella voidaan työllisyysyksikössä lisätä työllistymistä edistäviä menetelmiä kuntouttavaan työtoimintaan.
Aineistonkeruumenetelmänä oli käytetty puhelinhaastattelua. Puhelinhaastattelussa käytettiin kysymyslomaketta, joka sisälsi avoimia ja strukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että, asiakkaat kokivat yksilötyöskentelyn auttaneen heitä parhaiten kohti työllistymistä edistäviä palveluita. Ryhmätoiminnot edistivät osallisuutta ja osallistumista, mutta eivät suoranaisesti lisänneet työllistymisen edellytyksiä. Ryhmätoiminnoista oli kuitenkin jäänyt hyviä ja pysyviä muutoksia elämään.
Yksilötyöskentelyn rinnalla ryhmätoimintojen kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa, lisää heidän osallisuuttaan ja hyvinvointiaan. Tällä työskentely menetelmällä voidaan saavuttaa asiakkaille paremmat edellytykset siirtymisessä työllistymistä edistäviin palveluihin.
Kun asiakkaat voivat itse vaikuttaa ryhmätoimintojen sisältöön ja on pyritty poistamaan niistä kaikki osallistumisen esteet, voidaan puhua kynnyksettömistä palveluista.
Aineistonkeruumenetelmänä oli käytetty puhelinhaastattelua. Puhelinhaastattelussa käytettiin kysymyslomaketta, joka sisälsi avoimia ja strukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että, asiakkaat kokivat yksilötyöskentelyn auttaneen heitä parhaiten kohti työllistymistä edistäviä palveluita. Ryhmätoiminnot edistivät osallisuutta ja osallistumista, mutta eivät suoranaisesti lisänneet työllistymisen edellytyksiä. Ryhmätoiminnoista oli kuitenkin jäänyt hyviä ja pysyviä muutoksia elämään.
Yksilötyöskentelyn rinnalla ryhmätoimintojen kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa, lisää heidän osallisuuttaan ja hyvinvointiaan. Tällä työskentely menetelmällä voidaan saavuttaa asiakkaille paremmat edellytykset siirtymisessä työllistymistä edistäviin palveluihin.
Kun asiakkaat voivat itse vaikuttaa ryhmätoimintojen sisältöön ja on pyritty poistamaan niistä kaikki osallistumisen esteet, voidaan puhua kynnyksettömistä palveluista.
