Pilvi-norppa ja suuret tunteet tunnetaitojen tehtäväkirja alle kouluikäisille lapsille
Kräkin, Reetta; Zidani, Jamil (2021)
Kräkin, Reetta
Zidani, Jamil
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tunnetaitojen tehtäväkirja alle kouluikäisille lapsille. Kirjan tavoitteena oli tukea lapsen kehitystä ja kasvua tunteiden tunnistamisen, ilmaisun ja säätelyn kautta sekä lisätä vuorovaikutusta aikuisen ja lapsen välille. Hyvien tunnetaitojen tiedetään myös olevan tärkeä osa mielen hyvinvointia.
Tunnetaitojen tehtäväkirja on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on alle kouluikäisille lapsille suunnattu kirja. Kirjaan kerättiin aineistoa haastattelujen avulla, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Opinnäytetyön teoria pohjautuu lapsen tunnetaitoihin, aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen ja mielenterveydelliseen näkökulmaan.
Tutkitun tiedon perusteella lapsen mielenterveyttä suojaavat myönteiset tunnekokemukset sekä aikuisen ja lapsen väliset hyvät vuorovaikutustaidot. Lapsen itsetuntoon ja sosiaalisten suhteiden vahvistumiseen voidaan vaikuttaa tunnetaitojen opettelulla, joka auttaa lasta sosiaalisissa tilanteissa toisen lapsen kanssa. Teoriatiedon ja kerätyn aineiston perusteella tunnetaitojen tehtäväkirjaan valittiin kolme erilaista teemaa, joiden ympärille rakennettiin kirjan tehtävät. Näitä olivat toiminnallisuus, keskustelu ja vuorovaikutus sekä luovuus ja mindfulness. Kirjan tehtävissä näkyy myös positiivisen pedagogiikan teema. Tunnetaitojen tehtäväkirja Pilvi-norppa ja suuret tunteet on suomalaisten kirjatukkujen valikoimissa ja se on saatavana myös e-kirjana.
Tunnetaitojen tehtäväkirja on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on alle kouluikäisille lapsille suunnattu kirja. Kirjaan kerättiin aineistoa haastattelujen avulla, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Opinnäytetyön teoria pohjautuu lapsen tunnetaitoihin, aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen ja mielenterveydelliseen näkökulmaan.
Tutkitun tiedon perusteella lapsen mielenterveyttä suojaavat myönteiset tunnekokemukset sekä aikuisen ja lapsen väliset hyvät vuorovaikutustaidot. Lapsen itsetuntoon ja sosiaalisten suhteiden vahvistumiseen voidaan vaikuttaa tunnetaitojen opettelulla, joka auttaa lasta sosiaalisissa tilanteissa toisen lapsen kanssa. Teoriatiedon ja kerätyn aineiston perusteella tunnetaitojen tehtäväkirjaan valittiin kolme erilaista teemaa, joiden ympärille rakennettiin kirjan tehtävät. Näitä olivat toiminnallisuus, keskustelu ja vuorovaikutus sekä luovuus ja mindfulness. Kirjan tehtävissä näkyy myös positiivisen pedagogiikan teema. Tunnetaitojen tehtäväkirja Pilvi-norppa ja suuret tunteet on suomalaisten kirjatukkujen valikoimissa ja se on saatavana myös e-kirjana.