YHTEISTYÖSTÄ KOHTI KASVATUSKUMPPANUUTTA : Vanhemmuuden tukeminen Konstan Koti ja Koulussa
Orpana, Juho; Järveläinen, Marjoriina (2011)
Orpana, Juho
Järveläinen, Marjoriina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215067
Tiivistelmä
Orpana, Juho & Järveläinen, Marjoriina. Yhteistyöstä kohti kasvatuskumppanuutta: Vanhemmuuden tukeminen Konstan Koti ja Koulussa. Kauniainen & Mikkeli, syksy 2011, 61 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Kauniainen. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus & Mikkelin Ammattikorkeakoulu, MAMK. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Lapsen sijoittaminen lastensuojelulaitokseen on koko perhettä koskettava kriisi. Sijoitusprosessissa lapsen lisäksi myös vanhemmat tarvitsevat tukea arkeen ja lapsensa kanssa toimimiseen. Yhteistyö sijoituspaikan ja kodin välillä on ensiarvoisen tärkeää. Parhaimmillaan yhteistyö voi johtaa laitoksen ja kodin väliseen kasvatuskumppanuuteen, joka tukee nuoren tervettä ja turvallista kehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yksityiseen lastensuojelulaitokseen Konstan Koti ja Kouluun sijoitettujen nuorten vanhemmilla oli yhteistyöstä lastensuojelulaitoksen työntekijöiden kanssa ja kuinka laitoksen työntekijät yhteistyön kokivat. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen hanke, joka syntyi työelämäyhteistyö- kumppani Konstan Koti ja Koulu Oy:n tilauksesta laitoksen arjen tarpeiden perusteella työn kehittämiseksi.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia niin laadullisen kuin määrällisenkin tutkimuksen kautta. Aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuus ja työelämäyhteys, jossa tutkijat saattoivat toimia oman työpaikkansa työn kehittäjinä. Opinnäytetyön ollessa luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen tutkimus, sen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla ja tulokset käsiteltiin kullekin tutkimusmetodille ominaisella tavalla. Vastaajina toimivat sijoitettujen lasten vanhemmat sekä lastensuojelulaitoksen työntekijät. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja sisällön analyysiä hyödyntäen ja tulokset esitettiin niin sanallisesti kuin kuvallisestikin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteistyö vanhempien ja työntekijöiden välillä toimii hyvin ja vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä. Kuitenkin sekä vanhempien että työntekijöiden näkökulmasta esiin nousivat resurssipula ja työntekijöiden ajanpuute, jotka vaikeuttavat yhteistyön tekemistä ja kehittämistä Konstan Koti ja Koulussa. Myös uusia vanhemmille toivottuja toimintamuotoja on toivottu kehiteltävän niin vanhempien kuin työntekijöidenkin puolesta.
Tutkimuksesta nousseiden teemojen pohjalta Konstan Koti ja Koulu saa arvokasta palautetta lastensuojelutyön kehittämiseksi. Uusia toimintamuotoja olisi hyvä kehittää uusien resurssien myötä. Toimintamuodot, joissa on osallisena niin nuori, työntekijä kuin vanhempikin vievät parhaimmillaan laitoksen ja vanhempien välistä yhteistyötä kohti kasvatuskumppanuutta.
Asiasanat: Lastensuojelu, Laitoshuolto, Kasvatuskumppanuus, Vanhemmuuden tukeminen, Yhteistyö
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Kauniainen. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus & Mikkelin Ammattikorkeakoulu, MAMK. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Lapsen sijoittaminen lastensuojelulaitokseen on koko perhettä koskettava kriisi. Sijoitusprosessissa lapsen lisäksi myös vanhemmat tarvitsevat tukea arkeen ja lapsensa kanssa toimimiseen. Yhteistyö sijoituspaikan ja kodin välillä on ensiarvoisen tärkeää. Parhaimmillaan yhteistyö voi johtaa laitoksen ja kodin väliseen kasvatuskumppanuuteen, joka tukee nuoren tervettä ja turvallista kehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yksityiseen lastensuojelulaitokseen Konstan Koti ja Kouluun sijoitettujen nuorten vanhemmilla oli yhteistyöstä lastensuojelulaitoksen työntekijöiden kanssa ja kuinka laitoksen työntekijät yhteistyön kokivat. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen hanke, joka syntyi työelämäyhteistyö- kumppani Konstan Koti ja Koulu Oy:n tilauksesta laitoksen arjen tarpeiden perusteella työn kehittämiseksi.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia niin laadullisen kuin määrällisenkin tutkimuksen kautta. Aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuus ja työelämäyhteys, jossa tutkijat saattoivat toimia oman työpaikkansa työn kehittäjinä. Opinnäytetyön ollessa luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen tutkimus, sen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla ja tulokset käsiteltiin kullekin tutkimusmetodille ominaisella tavalla. Vastaajina toimivat sijoitettujen lasten vanhemmat sekä lastensuojelulaitoksen työntekijät. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja sisällön analyysiä hyödyntäen ja tulokset esitettiin niin sanallisesti kuin kuvallisestikin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteistyö vanhempien ja työntekijöiden välillä toimii hyvin ja vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä. Kuitenkin sekä vanhempien että työntekijöiden näkökulmasta esiin nousivat resurssipula ja työntekijöiden ajanpuute, jotka vaikeuttavat yhteistyön tekemistä ja kehittämistä Konstan Koti ja Koulussa. Myös uusia vanhemmille toivottuja toimintamuotoja on toivottu kehiteltävän niin vanhempien kuin työntekijöidenkin puolesta.
Tutkimuksesta nousseiden teemojen pohjalta Konstan Koti ja Koulu saa arvokasta palautetta lastensuojelutyön kehittämiseksi. Uusia toimintamuotoja olisi hyvä kehittää uusien resurssien myötä. Toimintamuodot, joissa on osallisena niin nuori, työntekijä kuin vanhempikin vievät parhaimmillaan laitoksen ja vanhempien välistä yhteistyötä kohti kasvatuskumppanuutta.
Asiasanat: Lastensuojelu, Laitoshuolto, Kasvatuskumppanuus, Vanhemmuuden tukeminen, Yhteistyö