Pieni pala pyhää : Materiaali osallistavaan uskontokasvatukseen
Laurila, Aleksis; Sormunen, Heidi; Vuoria, Eeva (2012)
Laurila, Aleksis
Sormunen, Heidi
Vuoria, Eeva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222405
Tiivistelmä
Laurila, Aleksis; Sormunen, Heidi & Vuoria, Eeva. Pieni pala pyhää. Materiaali osallistavaan uskontokasvatukseen. Diak Itä, Pieksämäki, kevät 2012, 59 s, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi(AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyönä toteutettiin 23 toiminnallista uskontokasvatustuokiota sisältävä materiaalipaketti suunnattuna varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Materiaali pohjautuu Varhaiskasvatussuunnitelman uskonnollis-katsomuksellisen orientaation mukaisiin tavoitteisiin sekä yhteistyöpäiväkotina toimineen Nenonpellon päiväkodin henkilökunnalle ja lasten vanhemmille tehtyihin kartoittaviin kyselyihin. Pääpaino materiaalin uskontokasvatustuokioissa on lasta osallistavissa toiminnallisissa menetelmissä. Tavoitteena oli tuottaa monipuolinen ja uutuusarvoa sisältävä materiaalipaketti, joka julkaistaisiin. Tavoite ei vielä ole toteutunut, sillä julkaisuprosessi Lasten Keskuksen kanssa on vielä kesken.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kokonaisvaltaisesti lapsen kehitystä, varhaiskasvattajaa uskontokasvattajana sekä varhaiskasvatuksen uskontokasvatusta. Teoriaosuudessa taustoitetaan uskontokasvatusmateriaaliin valittuja toiminnallisia menetelmiä, jotka jaoteltiin kolmeen ryhmään: toiminnallisuus ja osallisuus, taiteen keinot sekä leikin ja aistien maailma.
Yhteistyökumppaneiden palautteista kävi ilmi, että varhaiskasvatuksessa on tarvetta valmiille uskontokasvatusmateriaalille. Toiminnallisten menetelmien käyttö koetaan uskontokasvatustuokioissa toimiviksi varhaiskasvatusympäristössä. Tuotettuun materiaalipakettiin ollaan tyytyväisiä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi(AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyönä toteutettiin 23 toiminnallista uskontokasvatustuokiota sisältävä materiaalipaketti suunnattuna varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Materiaali pohjautuu Varhaiskasvatussuunnitelman uskonnollis-katsomuksellisen orientaation mukaisiin tavoitteisiin sekä yhteistyöpäiväkotina toimineen Nenonpellon päiväkodin henkilökunnalle ja lasten vanhemmille tehtyihin kartoittaviin kyselyihin. Pääpaino materiaalin uskontokasvatustuokioissa on lasta osallistavissa toiminnallisissa menetelmissä. Tavoitteena oli tuottaa monipuolinen ja uutuusarvoa sisältävä materiaalipaketti, joka julkaistaisiin. Tavoite ei vielä ole toteutunut, sillä julkaisuprosessi Lasten Keskuksen kanssa on vielä kesken.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kokonaisvaltaisesti lapsen kehitystä, varhaiskasvattajaa uskontokasvattajana sekä varhaiskasvatuksen uskontokasvatusta. Teoriaosuudessa taustoitetaan uskontokasvatusmateriaaliin valittuja toiminnallisia menetelmiä, jotka jaoteltiin kolmeen ryhmään: toiminnallisuus ja osallisuus, taiteen keinot sekä leikin ja aistien maailma.
Yhteistyökumppaneiden palautteista kävi ilmi, että varhaiskasvatuksessa on tarvetta valmiille uskontokasvatusmateriaalille. Toiminnallisten menetelmien käyttö koetaan uskontokasvatustuokioissa toimiviksi varhaiskasvatusympäristössä. Tuotettuun materiaalipakettiin ollaan tyytyväisiä.