Pelkäätkö parisuhteessa? : Oppitunti rippikouluun
Suominen, Henriikka; Yläjoki, Kristiina (2012)
Suominen, Henriikka
Yläjoki, Kristiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202102087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202102087
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Suominen, Henriikka & Yläjoki, Kristiina. Pelkäätkö parisuhteessa? – Oppitunti rippikouluun. Diak Länsi, Pori, kevät 2012, 82s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona. Tavoitteena oli työstää teoriaan pohjautuva oppimateriaali parisuhdeväkivallan ehkäisemisestä seurakuntien rippikoulutyöhön. Oppitunnilla valistettiin nuoria parisuhdeväkivallan olemassaolosta. Materiaalin tarkoituksena oli toimia osana parisuhdeväkivallan vastaista työtä. Oppitunti toteutettiin yhteistyössä Tampereen seurakuntayhtymän kanssa.
Teoriaosuudessa kuvataan murrosiän kulkua sekä rippikoulun kehityksen vaiheita ja opetusta rippikoulussa, joka pohjautuu konstruktivismiin. Oppimateriaali rakennettiin konstruktivismin pedagogiseen ajatukseen oppijan itsenäisestä tiedonmuodostamisesta. Varsinainen oppitunti käsitteli parisuhdetta ja parisuhdeväkivaltaa ilmiönä.
Oppituntien toimivuus testattiin kesäkuussa 2011 Tampereen seurakuntayhty-mään kuuluvan Messukylän seurakunnan rippikoululeirillä Isosaaressa kahteen kertaan. Oppimateriaali valmistettiin niin, että teoriaosuuksien rinnalla vuorottelivat musiikki, videomateriaali, runo sekä erilaiset tehtävät. Oppimateriaalin suunnittelussa huomioitiin, että materiaalia voidaan tarpeen mukaan muokata erilaisiin tilanteisiin. Monipuolinen oppitunnin sisältö sai leiriläiset osallistumaan aktiivisesti tunnin kulkuun.
Tunnin onnistumisesta kerättiin palaute rippikoululaisilta, minkä pohjalta oppituntia muokattiin. Oppimateriaalin Power Point- esityksiä tiivistettiin sekä käytettyä teoriaa lyhennettiin. Palautteen perusteella oppitunti koettiin yleisesti myönteisiksi sekä aihepiiri koettiin mielenkiintoiseksi. Valmis oppimateriaali lähetettiin Tampereen seurakuntayhtymälle.
Asiasanat: murrosikä, rippikoulu, konstruktivismi, parisuhde, parisuhdeväkivalta
Suominen, Henriikka & Yläjoki, Kristiina. Pelkäätkö parisuhteessa? – Oppitunti rippikouluun. Diak Länsi, Pori, kevät 2012, 82s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona. Tavoitteena oli työstää teoriaan pohjautuva oppimateriaali parisuhdeväkivallan ehkäisemisestä seurakuntien rippikoulutyöhön. Oppitunnilla valistettiin nuoria parisuhdeväkivallan olemassaolosta. Materiaalin tarkoituksena oli toimia osana parisuhdeväkivallan vastaista työtä. Oppitunti toteutettiin yhteistyössä Tampereen seurakuntayhtymän kanssa.
Teoriaosuudessa kuvataan murrosiän kulkua sekä rippikoulun kehityksen vaiheita ja opetusta rippikoulussa, joka pohjautuu konstruktivismiin. Oppimateriaali rakennettiin konstruktivismin pedagogiseen ajatukseen oppijan itsenäisestä tiedonmuodostamisesta. Varsinainen oppitunti käsitteli parisuhdetta ja parisuhdeväkivaltaa ilmiönä.
Oppituntien toimivuus testattiin kesäkuussa 2011 Tampereen seurakuntayhty-mään kuuluvan Messukylän seurakunnan rippikoululeirillä Isosaaressa kahteen kertaan. Oppimateriaali valmistettiin niin, että teoriaosuuksien rinnalla vuorottelivat musiikki, videomateriaali, runo sekä erilaiset tehtävät. Oppimateriaalin suunnittelussa huomioitiin, että materiaalia voidaan tarpeen mukaan muokata erilaisiin tilanteisiin. Monipuolinen oppitunnin sisältö sai leiriläiset osallistumaan aktiivisesti tunnin kulkuun.
Tunnin onnistumisesta kerättiin palaute rippikoululaisilta, minkä pohjalta oppituntia muokattiin. Oppimateriaalin Power Point- esityksiä tiivistettiin sekä käytettyä teoriaa lyhennettiin. Palautteen perusteella oppitunti koettiin yleisesti myönteisiksi sekä aihepiiri koettiin mielenkiintoiseksi. Valmis oppimateriaali lähetettiin Tampereen seurakuntayhtymälle.
Asiasanat: murrosikä, rippikoulu, konstruktivismi, parisuhde, parisuhdeväkivalta