Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelkäätkö parisuhteessa? : Oppitunti rippikouluun

Suominen, Henriikka; Yläjoki, Kristiina (2012)

 
Avaa tiedosto
Suominen_Henriikka.pdf (5.352Mt)
Lataukset: 


Suominen, Henriikka
Yläjoki, Kristiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202102087
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Suominen, Henriikka & Yläjoki, Kristiina. Pelkäätkö parisuhteessa? – Oppitunti rippikouluun. Diak Länsi, Pori, kevät 2012, 82s., 7 liitettä.

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus

Opinnäytetyö toteutettiin produktiona. Tavoitteena oli työstää teoriaan pohjautuva oppimateriaali parisuhdeväkivallan ehkäisemisestä seurakuntien rippikoulutyöhön. Oppitunnilla valistettiin nuoria parisuhdeväkivallan olemassaolosta. Materiaalin tarkoituksena oli toimia osana parisuhdeväkivallan vastaista työtä. Oppitunti toteutettiin yhteistyössä Tampereen seurakuntayhtymän kanssa.

Teoriaosuudessa kuvataan murrosiän kulkua sekä rippikoulun kehityksen vaiheita ja opetusta rippikoulussa, joka pohjautuu konstruktivismiin. Oppimateriaali rakennettiin konstruktivismin pedagogiseen ajatukseen oppijan itsenäisestä tiedonmuodostamisesta. Varsinainen oppitunti käsitteli parisuhdetta ja parisuhdeväkivaltaa ilmiönä.

Oppituntien toimivuus testattiin kesäkuussa 2011 Tampereen seurakuntayhty-mään kuuluvan Messukylän seurakunnan rippikoululeirillä Isosaaressa kahteen kertaan. Oppimateriaali valmistettiin niin, että teoriaosuuksien rinnalla vuorottelivat musiikki, videomateriaali, runo sekä erilaiset tehtävät. Oppimateriaalin suunnittelussa huomioitiin, että materiaalia voidaan tarpeen mukaan muokata erilaisiin tilanteisiin. Monipuolinen oppitunnin sisältö sai leiriläiset osallistumaan aktiivisesti tunnin kulkuun.

Tunnin onnistumisesta kerättiin palaute rippikoululaisilta, minkä pohjalta oppituntia muokattiin. Oppimateriaalin Power Point- esityksiä tiivistettiin sekä käytettyä teoriaa lyhennettiin. Palautteen perusteella oppitunti koettiin yleisesti myönteisiksi sekä aihepiiri koettiin mielenkiintoiseksi. Valmis oppimateriaali lähetettiin Tampereen seurakuntayhtymälle.

Asiasanat: murrosikä, rippikoulu, konstruktivismi, parisuhde, parisuhdeväkivalta
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste