Suomi toisena kielenä (S2) -opetus itähelsinkiläisissä kaupungin päiväkodeissa
Kutschinski, Sini (2012)
Kutschinski, Sini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093166
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kutschinski, Sini.
Suomi toisena kielenä (S2)-opetus itähelsinkiläisissä kaupungin päiväkodeissa. Helsinki, kevät 2012, 62 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaista S2-opetus on esiopetuksessa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen kyselylomake.
Tutkimusaineisto on kerätty lähettämällä kyselylomake S2-opettajalle 18 itähelsinkiläiseen päiväkotiin, joissa oli esiopetuksessa S2-opetusta.
Tutkimustulokset osoittivat että, S2-opetuksen toteutusmuotoja oli monenlaisia. Opetusryhmien koko oli 1 - 8 lasta ja opetuksen kesto vaihteli 10 minuutista koko esiopetusajan kestäväksi. Myös opettajien työkokemus S2-opettajana vaihteli ½ vuoden ja yli 10 vuoden välillä. Opettajilla oli paljon vahvuuksia ja kehittämisideoita.
Tutkimustulokset osoittivat myös selvästi, että opettajat kaipasivat lisäkoulutusta oman työnsä tueksi sekä lisämateriaalia S2-opetukseen.
Asiasanat: esiopetus, päivähoito, suomi toisena kielenä, opetus, opettajat, kvalitatiivinen tutkimus.
Kutschinski, Sini.
Suomi toisena kielenä (S2)-opetus itähelsinkiläisissä kaupungin päiväkodeissa. Helsinki, kevät 2012, 62 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaista S2-opetus on esiopetuksessa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen kyselylomake.
Tutkimusaineisto on kerätty lähettämällä kyselylomake S2-opettajalle 18 itähelsinkiläiseen päiväkotiin, joissa oli esiopetuksessa S2-opetusta.
Tutkimustulokset osoittivat että, S2-opetuksen toteutusmuotoja oli monenlaisia. Opetusryhmien koko oli 1 - 8 lasta ja opetuksen kesto vaihteli 10 minuutista koko esiopetusajan kestäväksi. Myös opettajien työkokemus S2-opettajana vaihteli ½ vuoden ja yli 10 vuoden välillä. Opettajilla oli paljon vahvuuksia ja kehittämisideoita.
Tutkimustulokset osoittivat myös selvästi, että opettajat kaipasivat lisäkoulutusta oman työnsä tueksi sekä lisämateriaalia S2-opetukseen.
Asiasanat: esiopetus, päivähoito, suomi toisena kielenä, opetus, opettajat, kvalitatiivinen tutkimus.