"KYLLÄ MINUAKIN ON KEHUTTU" : Lastensuojelutyön haasteet varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöissä tai puuttumisessa
Eloranta-Tirri, Johanna; Ollila, Hanna (2012)
Eloranta-Tirri, Johanna
Ollila, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204144448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204144448
Tiivistelmä
Eloranta-Tirri, Johanna & Ollila, Hanna. ”Kyllä minuakin on kehuttu” lastensuojelutyön haasteet varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöissä tai puuttumisessa. Pori, kevät 2012, 41 s,1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä haasteita varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöt tai puuttuminen tuovat lastensuojelutyöhön. Varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöitä ja puuttumista tarkasteltiin lastensuojelutyön arjessa, niin sosiaalityön kuin lastensuojelulaitoksenkin näkökulmista.
Opinnäytetyö on laadullinen. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua, jonka aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelusta, varhaisesta vuorovaikutuksesta ja kiintymyssuhteesta sekä niiden häiriöistä.
Tutkimusaineiston perusteella lastensuojelutyöhön tuovat haasteita varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöissä tai puuttumisessa lapsen rikkoutunut minäkuva ja hukassa oleva vanhemmuus ja tämän korvaamiseen tarvitaan ammatillista työotetta ja riittävää aikuisuutta. Oman haasteensa tuo myös ongelmien myöhäinen julkitulo.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä haasteita varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöt tai puuttuminen tuovat lastensuojelutyöhön. Varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöitä ja puuttumista tarkasteltiin lastensuojelutyön arjessa, niin sosiaalityön kuin lastensuojelulaitoksenkin näkökulmista.
Opinnäytetyö on laadullinen. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua, jonka aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelusta, varhaisesta vuorovaikutuksesta ja kiintymyssuhteesta sekä niiden häiriöistä.
Tutkimusaineiston perusteella lastensuojelutyöhön tuovat haasteita varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen häiriöissä tai puuttumisessa lapsen rikkoutunut minäkuva ja hukassa oleva vanhemmuus ja tämän korvaamiseen tarvitaan ammatillista työotetta ja riittävää aikuisuutta. Oman haasteensa tuo myös ongelmien myöhäinen julkitulo.