TAVOITTEENA KOMMUNIKAATION PARANTAMINEN : Selvitys aikuisopiskelijoiden motivaatiosta ja oppimisstrategioista tukiviittomakurssilla
Salenius, Elina; Aura, Maria (2012)
Salenius, Elina
Aura, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265259
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Aura, Maria & Salenius, Elina. Tavoitteena kommunikaation parantaminen. Selvitys aikuisopiskelijoiden motivaatiosta ja oppimisstrategioista tukiviittomakurssilla.
Turku, kevät 2012
50 s., 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turku
Viittomakielentulkin koulutusohjelma. Viittomakielentulkki (AMK)
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on selvittää aikuisopiskelijoiden motivaatiota osallistua työnantajan järjestämälle tukiviittomakurssille. Lisäksi selvitimme, millaisia oppimisstrategioita aikuisopiskelijat käyttävät tukiviittomien mieleen painamiseksi ja lisääntyikö viittomien käyttö töissä asiakkaiden kanssa kurssin myötä.
Tutkimusaineisto kerättiin Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin palvelukeskus Peimarissa järjestetyillä tukiviittomakursseilla. Kursseja oli kolme ja kurssilaiset olivat erityishuoltopiirin työntekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa oli kaksi osaa. Aloituskysely tehtiin kurssien ensimmäisillä tunneilla ja loppukysely viimeisillä tunneilla. Aineisto kerättiin niin, että tutkijat jakoivat lomakkeet ja vastaajat täyttivät ja palauttivat ne heti. Kyselyyn vastasi 23 henkilöä.
Opiskelijoita kurssille osallistumiseen motivoi halu oppia tukiviittomia ja käyttää niitä asiakkaidensa kanssa kommunikaation parantamiseksi. Osa kurssilaisten asiakkaista käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja. Käytännön harjoitukset, opettajan käyttämien viittomien seuraaminen ja viittomien toistaminen monta kertaa olivat opiskelijoiden eniten käyttämät oppimisstrategiat. Suurin osa opiskelijoista oppi kurssin aikana erittäin paljon viittomia ja viittomien käyttö asiakkaiden kanssa kommunikoidessa lisääntyi huomattavasti.
Asiasanat: tukiviittoma, tuettu kommunikaatio, aikuisoppiminen, motivaatio, oppimisstrategiat
Aura, Maria & Salenius, Elina. Tavoitteena kommunikaation parantaminen. Selvitys aikuisopiskelijoiden motivaatiosta ja oppimisstrategioista tukiviittomakurssilla.
Turku, kevät 2012
50 s., 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turku
Viittomakielentulkin koulutusohjelma. Viittomakielentulkki (AMK)
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on selvittää aikuisopiskelijoiden motivaatiota osallistua työnantajan järjestämälle tukiviittomakurssille. Lisäksi selvitimme, millaisia oppimisstrategioita aikuisopiskelijat käyttävät tukiviittomien mieleen painamiseksi ja lisääntyikö viittomien käyttö töissä asiakkaiden kanssa kurssin myötä.
Tutkimusaineisto kerättiin Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin palvelukeskus Peimarissa järjestetyillä tukiviittomakursseilla. Kursseja oli kolme ja kurssilaiset olivat erityishuoltopiirin työntekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa oli kaksi osaa. Aloituskysely tehtiin kurssien ensimmäisillä tunneilla ja loppukysely viimeisillä tunneilla. Aineisto kerättiin niin, että tutkijat jakoivat lomakkeet ja vastaajat täyttivät ja palauttivat ne heti. Kyselyyn vastasi 23 henkilöä.
Opiskelijoita kurssille osallistumiseen motivoi halu oppia tukiviittomia ja käyttää niitä asiakkaidensa kanssa kommunikaation parantamiseksi. Osa kurssilaisten asiakkaista käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja. Käytännön harjoitukset, opettajan käyttämien viittomien seuraaminen ja viittomien toistaminen monta kertaa olivat opiskelijoiden eniten käyttämät oppimisstrategiat. Suurin osa opiskelijoista oppi kurssin aikana erittäin paljon viittomia ja viittomien käyttö asiakkaiden kanssa kommunikoidessa lisääntyi huomattavasti.
Asiasanat: tukiviittoma, tuettu kommunikaatio, aikuisoppiminen, motivaatio, oppimisstrategiat