Leikin mahdollisuudet Peipohjan päiväkodissa
Koivula, Jenni (2012)
Koivula, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285446
Tiivistelmä
Koivula, Jenni. Leikin mahdollisuudet Peipohjan päiväkodissa. Pori, kevät 2012, 65s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset mahdollisuudet Peipohjan päiväkoti tarjoaa lasten leikille siellä toimivan vakituisen kasvatushenkilöstön näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, ovatko työntekijät tyytyväisiä päiväkodin tarjoamiin leikin puitteisiin (tila, aika, välineet) sekä työntekijöiden toimintaan leikin mahdollistamiseksi.
Tutkimuksen teoriapohja koostuu pääosin alan kirjallisuudesta. Tutkimusta taustoitettiin kertomalla muun muassa leikin merkityksestä lapsen elämässä, leikistä päiväkodissa sekä aikuisten roolista lasten leikissä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin lomakehaastattelulla, joka sisältää pääasiassa avoimia kysymyksiä. Tutkimuksessa käytettiin myös kvantitatiivisia osatarkasteluja. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Peipohjan päiväkodin vakituiseen kasvatushenkilöstöön kuuluvat kymmenen työntekijää. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kvantitatiivinen osuus analysoitiin Microsoft Excel -taulukko-ohjelmalla, jolla laskettiin väittämien keskiarvot ja tehtiin niistä kokoava taulukko.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Peipohjan päiväkodin henkilökunta on melko tyytyväinen päiväkotinsa tarjoamiin leikin mahdollisuuksiin. Vastausaineistosta nousi kuitenkin selvästi kolme osa-aluetta, jotka kaipaisivat työntekijöiden mukaan parannusta. Nämä ovat leikkiympäristön laajentaminen, leikkiympäristön uudistaminen ja ylläpitäminen sekä leikkivälineiden uusiminen. Erityisen tyytyväisiä päiväkodin henkilökunta on päiväkodin piha-alueen tarjoamiin leikkimahdollisuuksiin. Tutkimuksesta saatujen tulosten ja niistä tehtyjen johtopäätösten avulla pyrittiin tuomaan työntekijöille esiin mahdollisia kehittämisideoita alan teorian pohjalta.
Asiasanat: leikki, leikkiympäristö, leikkivälineet, leikin ohjaus, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset mahdollisuudet Peipohjan päiväkoti tarjoaa lasten leikille siellä toimivan vakituisen kasvatushenkilöstön näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, ovatko työntekijät tyytyväisiä päiväkodin tarjoamiin leikin puitteisiin (tila, aika, välineet) sekä työntekijöiden toimintaan leikin mahdollistamiseksi.
Tutkimuksen teoriapohja koostuu pääosin alan kirjallisuudesta. Tutkimusta taustoitettiin kertomalla muun muassa leikin merkityksestä lapsen elämässä, leikistä päiväkodissa sekä aikuisten roolista lasten leikissä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin lomakehaastattelulla, joka sisältää pääasiassa avoimia kysymyksiä. Tutkimuksessa käytettiin myös kvantitatiivisia osatarkasteluja. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Peipohjan päiväkodin vakituiseen kasvatushenkilöstöön kuuluvat kymmenen työntekijää. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kvantitatiivinen osuus analysoitiin Microsoft Excel -taulukko-ohjelmalla, jolla laskettiin väittämien keskiarvot ja tehtiin niistä kokoava taulukko.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Peipohjan päiväkodin henkilökunta on melko tyytyväinen päiväkotinsa tarjoamiin leikin mahdollisuuksiin. Vastausaineistosta nousi kuitenkin selvästi kolme osa-aluetta, jotka kaipaisivat työntekijöiden mukaan parannusta. Nämä ovat leikkiympäristön laajentaminen, leikkiympäristön uudistaminen ja ylläpitäminen sekä leikkivälineiden uusiminen. Erityisen tyytyväisiä päiväkodin henkilökunta on päiväkodin piha-alueen tarjoamiin leikkimahdollisuuksiin. Tutkimuksesta saatujen tulosten ja niistä tehtyjen johtopäätösten avulla pyrittiin tuomaan työntekijöille esiin mahdollisia kehittämisideoita alan teorian pohjalta.
Asiasanat: leikki, leikkiympäristö, leikkivälineet, leikin ohjaus, kvalitatiivinen tutkimus