Saa esittää toiveita : Tukiviittomien opetus oppijakeskeisestä näkökulmasta
Anttila, Henna; Kaisla, Heli (2012)
Anttila, Henna
Kaisla, Heli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036129
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anttila, Henna & Kaisla, Heli. Saa esittää toiveita. Tukiviittomien opetus oppijakeskeisestä näkökulmasta. Diak Länsi, Turku, kevät 2012, 53 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielentulkin koulutusohjelma, viittomakielentulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten järjestää ja suunnitella tukiviittomakurssi oppijakeskeisestä näkökulmasta. Lähtökohtana oli kartoittaa, mitkä viittomat ovat tärkeitä lähihoitajaopiskelijoiden tulevaisuuden työelämää varten ja millaiset opetusmenetelmät tukevat tukiviittomakurssilla opittujen tukiviittomien käyttöä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijan vaikutusmahdollisuudet näkyvät oppimisessa ja miten lähihoitajaopiskelijat saisivat mahdollisimman kattavan tukiviittomakurssin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tukiviittomien ja niiden käyttäjäryhmien esittelystä, oppijakeskeisen näkökulman esille tuomisesta eri oppimiskäsitysten kautta, oppimisympäristön ja motivaation merkityksestä oppimisessa sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon kuvauksesta.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin havainnoimalla, kyselyillä ja haastatteluilla. Tehtävien toimivuutta havainnoitiin tukiviittomakurssilla. Tukiviittomakurssille osallistujille tehtiin kaksi kyselyä, toinen kurssin alussa ja toinen lopussa. Lisäksi työhön haastateltiin sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ammattilaisia.
Tutkielma osoitti, että opiskelijoiden kiinnostus opittavaan asiaan oli suuri, kun heidän alaansa liittyvää viittomistoa opiskeltiin. Oppija oli aktiivinen, kun hän sai vaikuttaa tunnin kulkuun tai tehtävien sisältöön. Tutkielman perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että oppija ei välttämättä koe isoakaan työmäärää kuormittavaksi, mikäli oppiminen on mielekästä. Opetusmenetelmät, joissa käytettiin mallina aitoja tilanteita lähihoitajien arjesta, tukivat tukiviittomien käyttöä ja motivoivat opiskelijoita oppimistilanteissa.
Asiasanat: oppijakeskeisyys, tukiviittomat, oppiminen, oppija, opetus
Anttila, Henna & Kaisla, Heli. Saa esittää toiveita. Tukiviittomien opetus oppijakeskeisestä näkökulmasta. Diak Länsi, Turku, kevät 2012, 53 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielentulkin koulutusohjelma, viittomakielentulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten järjestää ja suunnitella tukiviittomakurssi oppijakeskeisestä näkökulmasta. Lähtökohtana oli kartoittaa, mitkä viittomat ovat tärkeitä lähihoitajaopiskelijoiden tulevaisuuden työelämää varten ja millaiset opetusmenetelmät tukevat tukiviittomakurssilla opittujen tukiviittomien käyttöä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijan vaikutusmahdollisuudet näkyvät oppimisessa ja miten lähihoitajaopiskelijat saisivat mahdollisimman kattavan tukiviittomakurssin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tukiviittomien ja niiden käyttäjäryhmien esittelystä, oppijakeskeisen näkökulman esille tuomisesta eri oppimiskäsitysten kautta, oppimisympäristön ja motivaation merkityksestä oppimisessa sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon kuvauksesta.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin havainnoimalla, kyselyillä ja haastatteluilla. Tehtävien toimivuutta havainnoitiin tukiviittomakurssilla. Tukiviittomakurssille osallistujille tehtiin kaksi kyselyä, toinen kurssin alussa ja toinen lopussa. Lisäksi työhön haastateltiin sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ammattilaisia.
Tutkielma osoitti, että opiskelijoiden kiinnostus opittavaan asiaan oli suuri, kun heidän alaansa liittyvää viittomistoa opiskeltiin. Oppija oli aktiivinen, kun hän sai vaikuttaa tunnin kulkuun tai tehtävien sisältöön. Tutkielman perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että oppija ei välttämättä koe isoakaan työmäärää kuormittavaksi, mikäli oppiminen on mielekästä. Opetusmenetelmät, joissa käytettiin mallina aitoja tilanteita lähihoitajien arjesta, tukivat tukiviittomien käyttöä ja motivoivat opiskelijoita oppimistilanteissa.
Asiasanat: oppijakeskeisyys, tukiviittomat, oppiminen, oppija, opetus