”Kaikesta selvii vaikka olis miten vaikeeta!” : Huostaan otetun nuoren elämäntarinan uudelleen rakentaminen narratiivisuuden keinoin ammatillisessa perhekodissa.
Markkanen, Miia (2012)
Markkanen, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265175
Tiivistelmä
Markkanen, Miia. ”Kaikesta selvii vaikka olis miten vaikeeta.” Huostaan otetun nuoren elämäntarinan uudelleen rakentaminen narratiivisuuden keinoin ammatillisessa perhekodissa. Pieksämäki, kevät 2012, 50s., 1 liite.
Diakonia–ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten huostaanotto vaikuttaa lapsen ja nuoren identiteettiin ja kuinka identiteetti on yhteydessä elämänhallintaan ja elämäntarinan muodostamiseen. Tutkimuksen päätavoitteena on nuorten sisäinen eheytyminen oman tarinan luomisen kautta. Nuoret saavat ääneen pohtia elämäänsä, mistä he ovat tulleet, missä he ovat nyt ja missä he näkevät itsensä tulevaisuudessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimustieto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelututkimusta eli ts. teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluun osallistui 4 nuorta, jotka olivat iältään 13–20-vuotiaita. Haastattelujen perusteella narratiivinen selviytymiskeskeinen työskentely näiden nuorten kanssa on tuottanut tulosta ja nuoret näkevät elämänsä selviytymistarinana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillisessa perhekodissa käytettävä narratiivinen selviytymiskeskeinen työskentelytapa on omiaan eheyttämään huostaan otetun nuoren elämäntarinaa.
Asiasanat: huostaanotto, lastensuojelu, narratiivisuus, kvalitatiivinen tutkimus.
Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Pieksämäen yksikön kirjasto.
Diakonia–ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten huostaanotto vaikuttaa lapsen ja nuoren identiteettiin ja kuinka identiteetti on yhteydessä elämänhallintaan ja elämäntarinan muodostamiseen. Tutkimuksen päätavoitteena on nuorten sisäinen eheytyminen oman tarinan luomisen kautta. Nuoret saavat ääneen pohtia elämäänsä, mistä he ovat tulleet, missä he ovat nyt ja missä he näkevät itsensä tulevaisuudessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimustieto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelututkimusta eli ts. teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluun osallistui 4 nuorta, jotka olivat iältään 13–20-vuotiaita. Haastattelujen perusteella narratiivinen selviytymiskeskeinen työskentely näiden nuorten kanssa on tuottanut tulosta ja nuoret näkevät elämänsä selviytymistarinana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillisessa perhekodissa käytettävä narratiivinen selviytymiskeskeinen työskentelytapa on omiaan eheyttämään huostaan otetun nuoren elämäntarinaa.
Asiasanat: huostaanotto, lastensuojelu, narratiivisuus, kvalitatiivinen tutkimus.
Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Pieksämäen yksikön kirjasto.