dc.contributor.author | Jäntti, Anni | |
dc.contributor.author | Jäppinen, Henna | |
dc.date.accessioned | 2009-10-01T11:42:21Z | |
dc.date.available | 2009-10-01T11:42:21Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-200909304721 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/4325 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Jäntti, Anni & Jäppinen, Henna. ”Hyvin tiivistä vuorovaikutusta” Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatushenkilöstön kokemana. Pieksämäki, syksy 2009, 61 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Suonenjoella varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa kasvatuskumppanuuden toteutumisesta arkityössä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatushenkilöstön kanssa. Varhaiskasvatushenkilöstö työskentelee eri varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatusta, sen sisältöä ja tavoitteita, sekä toimintaympäristöjä. Kasvatuskumppanuus on yksi tärkeä osa-alue varhaiskasvatuksen toimintakentässä. Teoriaosuudessa käydään läpi kasvatuskumppanuuden neljää periaatetta, niiden merkitystä työntekijöiden ja vanhempien vuorovaikutussuhteessa sekä kasvatuskumppanuuden rakentumista päivittäisessä arjessa.
Tutkimus on pääasiassa kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus sisälsi myös kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatushenkilöstöltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Lomake sisälsi avoimia kysymyksiä sekä muutamia määrällisiä kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustamuuttujia. Kyselylomakkeita varhaiskasvatushenkilöstöltä palautui 31 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kokee kasvatuskumppanuuden ennen kaikkea hyvin tiiviiksi yhteistyöksi. Yhteistyöllä he tarkoittavat sitä, että varhaiskasvatushenkilöstö ja vanhemmat työskentelevät yhdessä vuorovaikutussuhteessa lapsen parhaaksi. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeäksi osaksi varhaiskasvatustyötä. Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuutta heikentäviksi tekijöiksi koettiin kiire ja ajanpuute. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö tarvitsee lisää tietoa ja koulutusta kehittääkseen kasvatuskumppanuuden toteutumista omassa työssään. Valmis opinnäytetyö voisi toimia työn yhtenä kehittämisvälineenä. Tutkimustulosten pohjalta tarjoamme ideoita kasvatuskumppanuuden kehittämiseen.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatushenkilöstö, varhaiskasvatussuunnitelma, kvalitatiivinen tutkimus | fi |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Jäntti, Anni and Jäppinen, Henna
”Very close interaction” How does the partnership in upbringing work in the town of Suonenjoki from the point of view of employees in early childhood education.
61 p., 1 appendices. Language: Finnish. Pieksämäki, Autumn 2009.
Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services. Degree: Bachelor of Social Services
The purpose of this study was to find out how do the partnership in upbringing early childhood education works from the perspective of employees in the town of Suonenjo-ki. In this study our aim was to gather topical information about the partnership in up-bringing between the parents and employees in everyday work. The complete disserta-tion could work as one way to develop the work. On grounds of the results of our study we can offer ideas about how to develop the partnership in upbringing. We made this study in cooperation with the employees in early childhood upbringing in the town of Suonenjoki. These employees work in different units of early childhood upbringing.
The theory part of this study consists of early childhood education, the contents, goals and working environment. The partnership in upbringing is one of the important sectors in the field of early childhood upbringing. In the theory part we deal with the four prin-ciples of partnership in upbringing. We also deal with the meaning of these principles in the interaction relationships between the parents and employees and describe the nature of partnership in upbringing in everyday life.
The study is qualitative. The data was collected from the employees in early childhood upbringing using halfstructural questionnaire. The questionnaire included open questions and a couple of quantitative questions. With these quantitative questions we wanted to find out the background variables of the respondents. We got 31 questionnaires back from the employees. The results were analysed using content analysis.
The results showed that the employees in early childhood upbringing think that the partnership in upbringing is above all very close cooperation. By using the word of close cooperation they mean that the employees and parents must work together in interaction relationship wanting the best for the child. The employees think that partnership in upbringing is an important part of early childhood education. According to the results hurry and lack of time can make partnership in upbringing weak. The results showed that the employees in early childhood education need more information and education to improve the practices of partnership in upbringing.
Keywords: partnership in upbringing, early childhood education, employees in early childhood education, plans in early childhood education, qualitative research | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.title | "Hyvin tiivistä vuorovaikutusta" : Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatushenkilöstön kokemana | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1556 | |
dc.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatushenkilöstö | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatussuunnitelma | |
dc.subject.keyword | kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |