VANHUSTEN HOITOTYÖN HARJOITTELUN ARVIOINNIN OSAAMISTASOT - : Apuväline arviointiin ja tavoitteiden asetteluun Diakonia-ammattikorkeakoulussa
Lassila, Kristiina; Luukinen, Mari (2012)
Lassila, Kristiina
Luukinen, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168449
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lassila, Kristiina & Luukinen, Mari. Vanhusten hoitotyön harjoittelun arvioinnin osaamistasot- apuväline arviointiin ja tavoitteiden asetteluun Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2012, 52 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma. Hoitotyön suuntautumis-vaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa keskivaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden arviointiin osaamistasot, joissa tarkennetaan vanhusten hoitotyön harjoittelun arviointikriteereitä Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö on tehty tuotteistamisprosessia noudattaen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden arviointia.
Lähtökohtana tarkennettujen osaamistasojen kuvaamisessa käytettiin koulussa aikaisemmin laadittuja vanhusten hoitotyön perusteiden ja kliinisen hoitotyön harjoittelun tavoitteita. Osaamistasojen tarkentamisessa hyödynnettiin opetusministeriön laatimia sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia, sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkinnolle määriteltyjä yleisiä osaamisvaatimuksia ja Diakonia-ammattikorkeakoulun keskivaiheen harjoittelun arviointikriteereitä. Tarkennetut osaamistason kriteerit ovat käytettävissä Diakonia-ammattikorkeakoulun internet-sivustolla osana harjoitteluasiakirjoja.
Tarkennetut kriteerit täsmentävät sairaanhoitajaopiskelijoiden vanhustyön kliinisen harjoittelun tavoitteiden laatimista ja itsearviointia. Ne toimivat käytännön ohjaajien ja opettajien tukena harjoittelujakson arvioinnissa. Jatkossa kehittämishaasteena on tarkentaa Diakonia-ammattikorkeakoulun alku- ja loppuvaiheessa olevien sairaanhoitaja opiskelijoiden arvioinnin osaamistasoja.
Asiasanat: sairaanhoitajaopiskelija, kliininen harjoittelu, arviointi, osaamistasot, vanhusten hoitotyö
Lassila, Kristiina & Luukinen, Mari. Vanhusten hoitotyön harjoittelun arvioinnin osaamistasot- apuväline arviointiin ja tavoitteiden asetteluun Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2012, 52 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma. Hoitotyön suuntautumis-vaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa keskivaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden arviointiin osaamistasot, joissa tarkennetaan vanhusten hoitotyön harjoittelun arviointikriteereitä Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö on tehty tuotteistamisprosessia noudattaen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden arviointia.
Lähtökohtana tarkennettujen osaamistasojen kuvaamisessa käytettiin koulussa aikaisemmin laadittuja vanhusten hoitotyön perusteiden ja kliinisen hoitotyön harjoittelun tavoitteita. Osaamistasojen tarkentamisessa hyödynnettiin opetusministeriön laatimia sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia, sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkinnolle määriteltyjä yleisiä osaamisvaatimuksia ja Diakonia-ammattikorkeakoulun keskivaiheen harjoittelun arviointikriteereitä. Tarkennetut osaamistason kriteerit ovat käytettävissä Diakonia-ammattikorkeakoulun internet-sivustolla osana harjoitteluasiakirjoja.
Tarkennetut kriteerit täsmentävät sairaanhoitajaopiskelijoiden vanhustyön kliinisen harjoittelun tavoitteiden laatimista ja itsearviointia. Ne toimivat käytännön ohjaajien ja opettajien tukena harjoittelujakson arvioinnissa. Jatkossa kehittämishaasteena on tarkentaa Diakonia-ammattikorkeakoulun alku- ja loppuvaiheessa olevien sairaanhoitaja opiskelijoiden arvioinnin osaamistasoja.
Asiasanat: sairaanhoitajaopiskelija, kliininen harjoittelu, arviointi, osaamistasot, vanhusten hoitotyö