Vertaistukiviikonloput kansainvälisen huoltokiistan kohteena oleville lapsille
Mäkelä, Marika (2012)
Mäkelä, Marika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035960
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mäkelä, Marika.
Vertaistukiviikonloput kansainvälisen huoltokiistan kohteena oleville lapsille. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 56s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni oli produkti, jonka tavoitteena oli suunnitella, järjestää ja arvioida kansainvälisen huoltokiistan tai lapsikaappauksen uhan kohteena oleville lapsille toimintaa vertaistukiviikonloppujen aikana siten, että se tukisi lasten turvallisuudentunnetta ja virkistäisi lapsia. Lisäksi tarkoitukseni oli antaa neuvoja, miten lapsille suunnattu vertaistoiminta järjestetään vapaaehtoistyöntekijöiden voimin. Opinnäytetyöni oli osa Kaapatut Lapset ry: n vuoden 2011 pääteemaa, vapaaehtoistyötä.
Lapsille suunnattu vertaistoiminta sisälsi retkiä ja pajatoimintaa yhden viikonlopun aikana. Aineistonkeruumenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia ja kyselyä. Kyselylomakkeella keräsin palautetta toiminnasta.
Teoriatietojen ja lapsille suunnatun vertaistukitoiminnan pohjalta voin todeta, että vapaaehtoistyöntekijöiden voimin on mahdollista virkistää ja tukea kaappausuhan alla eläviä lapsia. Samalla vanhemmat oppivat tukemaan lapsen turvallisuudentunnetta. Toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin turvallisuudentunteen tukemiseen.
Asiasanat: lapset, kaappaukset, lapsen huolto, riidat, kiintymyssuhde, vertaistuki, toiminnalliset menetelmät
Mäkelä, Marika.
Vertaistukiviikonloput kansainvälisen huoltokiistan kohteena oleville lapsille. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 56s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni oli produkti, jonka tavoitteena oli suunnitella, järjestää ja arvioida kansainvälisen huoltokiistan tai lapsikaappauksen uhan kohteena oleville lapsille toimintaa vertaistukiviikonloppujen aikana siten, että se tukisi lasten turvallisuudentunnetta ja virkistäisi lapsia. Lisäksi tarkoitukseni oli antaa neuvoja, miten lapsille suunnattu vertaistoiminta järjestetään vapaaehtoistyöntekijöiden voimin. Opinnäytetyöni oli osa Kaapatut Lapset ry: n vuoden 2011 pääteemaa, vapaaehtoistyötä.
Lapsille suunnattu vertaistoiminta sisälsi retkiä ja pajatoimintaa yhden viikonlopun aikana. Aineistonkeruumenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia ja kyselyä. Kyselylomakkeella keräsin palautetta toiminnasta.
Teoriatietojen ja lapsille suunnatun vertaistukitoiminnan pohjalta voin todeta, että vapaaehtoistyöntekijöiden voimin on mahdollista virkistää ja tukea kaappausuhan alla eläviä lapsia. Samalla vanhemmat oppivat tukemaan lapsen turvallisuudentunnetta. Toiminnalliset menetelmät sopivat hyvin turvallisuudentunteen tukemiseen.
Asiasanat: lapset, kaappaukset, lapsen huolto, riidat, kiintymyssuhde, vertaistuki, toiminnalliset menetelmät