Maahanmuuttaja neuvolan asiakkaana : terveydenhoitajien kokemuksia
Parkkinen, Elina; Hassaan, Nina (2012)
Parkkinen, Elina
Hassaan, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025775
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hassaan, Nina & Parkkinen, Elina. Maahanmuuttaja neuvolan asiakkaana – terveydenhoitajien kokemuksia. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 48 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitaja (AMK)
Maahanmuuttajien määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti, mikä luo paljon paineita julkisen sektorin palveluihin. Kulttuuriset ja kielelliset eroavaisuudet tuovat haasteita maahanmuuttajien kanssa työskentelyyn. Suomessa on tutkittu melko vähän terveydenhuoltohenkilöstön kokemuksia maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa työskentelystä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata neuvoloiden terveydenhoitajien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineisto analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010 ja talvella 2011.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltujen terveydenhoitajien kokemukset työskentelystä maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa olivat pääasiassa positiivisia. Maahanmuuttajien kanssa työskentely rikastutti työtä ja toi siihen vaihtelevuutta. Joillakin maahanmuuttaja-asiakkailla koettiin olevan vaikeuksia sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Erityisesti kulttuurierot ja työskentely tulkin välityksellä koettiin haasteellisena. Haastatteluissa ilmeni myös työntekijöiden huoli naisten huonosta asemasta eri kulttuureissa. Erilaisen aikakäsityksen vuoksi joidenkin maahanmuuttajien on vaikea noudattaa varattuja aikoja. Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajat kokivat, ettei heillä ole kunnon valmiuksia kohdata maahanmuuttaja-asiakkaita.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa perusterveydenhuollon koulutuksia sekä hoitajien koulutussuunnitelmaa. Tutkimuksen mukaan koulutusta kaivataan erityisesti vieraista kulttuureista sekä tulkin kanssa työskentelystä. Jatkotutkimuksena voitaisiin haastatella maahanmuuttajia heidän kokemuksistaan neuvolassa asioimisesta. Toisena jatkotutkimusaiheena voitaisiin järjestää terveydenhuoltohenkilöstölle koulutusta eri kulttuureista ja tulkin välityksellä toimimisesta, minkä jälkeen selvitettäisiin työntekijöiden kokemuksia siitä, miten koulutus paransi valmiuksia.
Asiasanat: maahanmuuttajat, neuvolat, kokemukset, terveydenhoitajat, monikulttuurisuus, hoitotyö, kulttuurierot
Hassaan, Nina & Parkkinen, Elina. Maahanmuuttaja neuvolan asiakkaana – terveydenhoitajien kokemuksia. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 48 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitaja (AMK)
Maahanmuuttajien määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti, mikä luo paljon paineita julkisen sektorin palveluihin. Kulttuuriset ja kielelliset eroavaisuudet tuovat haasteita maahanmuuttajien kanssa työskentelyyn. Suomessa on tutkittu melko vähän terveydenhuoltohenkilöstön kokemuksia maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa työskentelystä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata neuvoloiden terveydenhoitajien kokemuksia työskentelystä maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineisto analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010 ja talvella 2011.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltujen terveydenhoitajien kokemukset työskentelystä maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa olivat pääasiassa positiivisia. Maahanmuuttajien kanssa työskentely rikastutti työtä ja toi siihen vaihtelevuutta. Joillakin maahanmuuttaja-asiakkailla koettiin olevan vaikeuksia sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Erityisesti kulttuurierot ja työskentely tulkin välityksellä koettiin haasteellisena. Haastatteluissa ilmeni myös työntekijöiden huoli naisten huonosta asemasta eri kulttuureissa. Erilaisen aikakäsityksen vuoksi joidenkin maahanmuuttajien on vaikea noudattaa varattuja aikoja. Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajat kokivat, ettei heillä ole kunnon valmiuksia kohdata maahanmuuttaja-asiakkaita.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa perusterveydenhuollon koulutuksia sekä hoitajien koulutussuunnitelmaa. Tutkimuksen mukaan koulutusta kaivataan erityisesti vieraista kulttuureista sekä tulkin kanssa työskentelystä. Jatkotutkimuksena voitaisiin haastatella maahanmuuttajia heidän kokemuksistaan neuvolassa asioimisesta. Toisena jatkotutkimusaiheena voitaisiin järjestää terveydenhuoltohenkilöstölle koulutusta eri kulttuureista ja tulkin välityksellä toimimisesta, minkä jälkeen selvitettäisiin työntekijöiden kokemuksia siitä, miten koulutus paransi valmiuksia.
Asiasanat: maahanmuuttajat, neuvolat, kokemukset, terveydenhoitajat, monikulttuurisuus, hoitotyö, kulttuurierot