Maahanmuuttajatyttöjen kokemuksia elämästään kahden kulttuurin vaikutuspiirissä
Leskinen, Nina (2012)
Leskinen, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015643
Tiivistelmä
Leskinen, Nina. Maahanmuuttajatyttöjen kokemuksia elämästään kahden kulttuurin vaikutuspiirissä. Helsinki, kevät 2012, 58 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma,
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten maahanmuuttajatyttöjen kokemuksia elämästään kahden kulttuurin vaikutuspiirissä. Suomessa asuessa maahanmuuttajalasten oletetaan usein omaksuvan piirteitä valtaväestön kulttuurista. Samalla heidän tulisi säilyttää perheen lähtömaan kulttuuripiirteitä. Aihetta on aiemmin tutkittu enemmän maahanmuuttaja-aikuisten näkökulmasta. Tutkimuksen toivotaan auttavan kouluterveydenhoitajia ja muuta koulun henkilökuntaa maahanmuuttajalasten kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Kohderyhmänä oli kahdeksan pääkaupunkiseudun viides- ja kuudesluokkalaista maahanmuuttajatyttöä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla.
Tutkimustulosten mukaan maahanmuuttajatytöt kokevat elämänsä kahden kulttuurin vaikutuspiirissä eri tavoin. Haastatteluun osallistuneet löysivät hyviä ja huonoja puolia sekä Suomesta että perheen lähtömaasta.
Tulosten mukaan maahanmuuttajanuoret kohtaavat kehityksessään samanlaisia asioita kuin valtaväestön edustajat, mutta heidän elämässään näkyy lisäksi toisen maan kulttuurin vaikutus. He voivat tuntea olonsa Suomessa vieraaksi ja kaivata perheen lähtömaahan. Pitempään Suomessa olleet ovat paremmin sopeutuneet elämään Suomessa. Ymmärtämällä kahden kulttuurin vaikutusta maahanmuuttajanuorten elämässä, voivat kouluterveydenhoitajat ja muu koulun henkilökunta tukea maahanmuuttajanuorta yksilöllisemmin hänen kasvussaan ja kehityksessään.
Avainsanat: kvalitatiivinen tutkimus, haastattelututkimus, maahanmuuttajat, tytöt, kokemukset, koulu, sosiaaliset suhteet, sopeutuminen, kouluterveydenhuolto, terveyden edistäminen, kulttuurierot, monikulttuurisuus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma,
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten maahanmuuttajatyttöjen kokemuksia elämästään kahden kulttuurin vaikutuspiirissä. Suomessa asuessa maahanmuuttajalasten oletetaan usein omaksuvan piirteitä valtaväestön kulttuurista. Samalla heidän tulisi säilyttää perheen lähtömaan kulttuuripiirteitä. Aihetta on aiemmin tutkittu enemmän maahanmuuttaja-aikuisten näkökulmasta. Tutkimuksen toivotaan auttavan kouluterveydenhoitajia ja muuta koulun henkilökuntaa maahanmuuttajalasten kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Kohderyhmänä oli kahdeksan pääkaupunkiseudun viides- ja kuudesluokkalaista maahanmuuttajatyttöä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla.
Tutkimustulosten mukaan maahanmuuttajatytöt kokevat elämänsä kahden kulttuurin vaikutuspiirissä eri tavoin. Haastatteluun osallistuneet löysivät hyviä ja huonoja puolia sekä Suomesta että perheen lähtömaasta.
Tulosten mukaan maahanmuuttajanuoret kohtaavat kehityksessään samanlaisia asioita kuin valtaväestön edustajat, mutta heidän elämässään näkyy lisäksi toisen maan kulttuurin vaikutus. He voivat tuntea olonsa Suomessa vieraaksi ja kaivata perheen lähtömaahan. Pitempään Suomessa olleet ovat paremmin sopeutuneet elämään Suomessa. Ymmärtämällä kahden kulttuurin vaikutusta maahanmuuttajanuorten elämässä, voivat kouluterveydenhoitajat ja muu koulun henkilökunta tukea maahanmuuttajanuorta yksilöllisemmin hänen kasvussaan ja kehityksessään.
Avainsanat: kvalitatiivinen tutkimus, haastattelututkimus, maahanmuuttajat, tytöt, kokemukset, koulu, sosiaaliset suhteet, sopeutuminen, kouluterveydenhuolto, terveyden edistäminen, kulttuurierot, monikulttuurisuus