Sadutus osaksi Viherrannan päiväkodin toimintakulttuuria
Lumikaarto, Satu (2012)
Lumikaarto, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295516
Tiivistelmä
Lumikaarto, Satu. Sadutus osaksi Viherrannan päiväkodin toimintakulttuuria. Diak Etelä, Helsinki Kevät 2012, 59s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
+ lastentarhanopettajan kelpoisuus
Toteutin opinnäytetyöni Viherrannan päiväkodissa Espoossa. Opinnäytetyöni oli kehittämishanke, jonka tavoitteena oli ottaa sadutusmenetelmä käyttöön. Lisäksimenetelmä oli tarkoitus vakiinnuttaa pysyväksi toimintamenetelmäksi päiväkodissa.
Sadutus on lapsen kuulemista ja näkemistä sadunkerronnan keinoin. Sadutuksen idea on yksinkertainen. Aikuinen pyytää lasta kertomaan sadun ja kirjaa sen ylös juuri niin, kuin lapsi on sen kertonut. Sadutus on toimintamenetelmä, jossa lapsen osallisuus tulee näkyväksi. Tässä kehittämishankkeessa Sadutusta toteutettiin yksilösadutuksena, ryhmäsadutuksena ja ketjusadutuksena.
Kehittämishanke alkoi syyskuussa 2010 Viherrannan päiväkodin 3–5-vuotiaiden Pihlajanmarjojen ryhmästä. Hanke laajeni koko talon käsittäväksi projektiksi. Keväällä 2011 toteutettiin koko talon yhteinen sadutusprojekti, jonka jälkeen kehittämishanke jatkui päiväkotiryhmissä heidän valitsemansa sadutusmuodon mukaan maaliskuuhun 2012 asti.
Hankkeen alussa ja lopussa toteutin sadutusprojektista kirjallisen kyselyn päiväkodin henkilökunnalle. Lisäksi havainnoin ja dokumentoin kirjaamalla sekä valokuvaamalla sadutuksen eri muotoja. Kehittämishankkeeni myötä sadutus tuli osaksi Viherrannan päiväkodin toimintakulttuuria. Sadutus on kirjattu päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan osana lapsen osallisuutta. Tällä hetkellä Viherrannan päiväkodissa jokaisessa lapsiryhmässä sadutetaan.
Asiasanat: sadutus, päiväkodit, kehittämisprojektit, toiminnalliset menetelmät, osallisuus, vuorovaikutus, lapset, varhaiskasvatus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
+ lastentarhanopettajan kelpoisuus
Toteutin opinnäytetyöni Viherrannan päiväkodissa Espoossa. Opinnäytetyöni oli kehittämishanke, jonka tavoitteena oli ottaa sadutusmenetelmä käyttöön. Lisäksimenetelmä oli tarkoitus vakiinnuttaa pysyväksi toimintamenetelmäksi päiväkodissa.
Sadutus on lapsen kuulemista ja näkemistä sadunkerronnan keinoin. Sadutuksen idea on yksinkertainen. Aikuinen pyytää lasta kertomaan sadun ja kirjaa sen ylös juuri niin, kuin lapsi on sen kertonut. Sadutus on toimintamenetelmä, jossa lapsen osallisuus tulee näkyväksi. Tässä kehittämishankkeessa Sadutusta toteutettiin yksilösadutuksena, ryhmäsadutuksena ja ketjusadutuksena.
Kehittämishanke alkoi syyskuussa 2010 Viherrannan päiväkodin 3–5-vuotiaiden Pihlajanmarjojen ryhmästä. Hanke laajeni koko talon käsittäväksi projektiksi. Keväällä 2011 toteutettiin koko talon yhteinen sadutusprojekti, jonka jälkeen kehittämishanke jatkui päiväkotiryhmissä heidän valitsemansa sadutusmuodon mukaan maaliskuuhun 2012 asti.
Hankkeen alussa ja lopussa toteutin sadutusprojektista kirjallisen kyselyn päiväkodin henkilökunnalle. Lisäksi havainnoin ja dokumentoin kirjaamalla sekä valokuvaamalla sadutuksen eri muotoja. Kehittämishankkeeni myötä sadutus tuli osaksi Viherrannan päiväkodin toimintakulttuuria. Sadutus on kirjattu päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan osana lapsen osallisuutta. Tällä hetkellä Viherrannan päiväkodissa jokaisessa lapsiryhmässä sadutetaan.
Asiasanat: sadutus, päiväkodit, kehittämisprojektit, toiminnalliset menetelmät, osallisuus, vuorovaikutus, lapset, varhaiskasvatus