Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Via Dolorosa : Elämyksellisen ja narratiivisen kristillisen kasvatuksen työväline

Nyman, Arto (2012)

Avaa tiedosto
Nyman_Arto.pdf (724.0Kt)
Lataukset: 


Nyman, Arto
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229199
Tiivistelmä
Nyman, Arto. Via Dolorosa. Elämyksellinen ja narratiivinen kristillisen kasvatuksen työväline. Diak Etelä, Kauniainen, kevät 2012, sivuja 54 ja 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.

Opinnäytetyöni on produkti. Se on elämyksellinen ja narratiivinen kristillisen kasvatuksen työväline. Se koostuu kolmesta äänitetystä kertomuksesta, joista jokainen käsittelee Jeesuksen kärsimystietä eri näkökulmasta. Produkti koostuu käsikirjoituksista, niiden pohjalta tehdyistä äänitteistä ja suunnitelmasta seikkailun toteuttamiseksi. Via Dolorosan tarkoitus on auttaa toimintaan osallistuvia ihmisiä käsittelemään suhdettaan Jeesuksen kärsimykseen henkilökohtaisella tasolla oman tunteen ja kokemuksen kautta. Produkti on ensisijaisesti tarkoitettu Helsingin Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen (NMKY) rippikoulutyön käyttöön.

Opinnäytetyöni perustuu Helsingin NMKY:n Camera obscura -nimiseen arvokasvatusmalliin. Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu narratiivisuuden, kokemuksellisen oppimisen ja elämyspedagogiikan teoriasta. Narratiivisuuteen liittyvän teoriapohjan laajentamiseksi hyödynsin myös radiodraaman teoriaa. Teoreettinen viitekehys on suurilta osin yhteneväinen Camera obscura -toimintamallin kanssa. Ainoastaan kasvatuksellinen näkökulma on erilainen. Via Dolorosan näkökulma on kristillisessä kasvatuksessa ja Camera obscuran näkökulma on arvokasvatuksessa. Camera obscuran jo olemassa olevat fyysiset puitteet ovat myös Via Dolorosan puitteet.

Suunnittelin Via Dolorosan käytettäväksi mahdollisimman joustavasti erilaisissa tilanteissa ja yhteyksissä, vaikka se onkin tarkoitettu ensisijaisesti Helsingin NMKY:n rippikoulutyön käyttöön. Työvälinettä voi hyödyntää helposti muillakin ikäryhmillä ja hyvin erilaisten kristillisten järjestöjen tai seurakuntien toiminnassa. Käytännössä Via Dolorosan ympärillä oleva toiminta koostuu itse seikkailusta ja sen reflektoivasta purusta.

Via Dolorosassa käytetty toimintamalli on avoin vastaavien työvälineiden kehittämiselle. Uusien kertomusten tuottaminen samalla toiminta-ajatuksella ja teoreettisella mallilla on mahdollista. Esimerkiksi eri sisältöisen kertomusten määrällä ei ole rajaa. Tulevien opinnäytetöiden tekeminen Via Dolorosan pohjalta on mahdollista. Tällaisia töitä voisivat olla esimerkiksi uusien kertomusten valmistaminen tai tutkimus työvälineen vaikuttavuudesta.


Asiasanat: seikkailukasvatus, kristillinen kasvatus, narratiivisuus, elämyspedagogiikka
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste